Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hvordan få ungdom til å reise kollektivt

Hvordan få ungdom til å reise kollektivt

 

- Å øke billettprisene er ikke løsningen.

Tekst:

Publisert:

BLOGG: For snart en måned siden, 1. januar 2014, ble prisene på ungdomskort samt ordinære bussbilletter øket. Ungdomskortet som før kostet 300 kroner koster nå 350 kroner, mens de ordinære billettene har økt med 1 kroner.

Feil vei å gå

Dette mener jeg, på tross av inflasjon, prisøkning, konsumprisindeks osv. er fullstendig feil vei å gå når alt for liten del av befolkningen, spesielt her i regionen, reiser alt for lite kollektivt. Samtidig som prisen stiger, har Kolumbus varslet at vi kan vente oss et dårligere kollektivtilbud. Et godt eksempel er Flaggruten, som var et samarbeid mellom Kolumbus og Skyss i Hordaland. Den har gått i trafikk i over 50 år, men på nyttårsaften 2013 var det slutt.

Selv om jeg ikke skal påstå at jeg har «monopol på vedet», som det så fint heter på stavangersk, vil jeg påstå at selv jeg skulle kunne se noen ganske så enkle måter å nettopp få flere unge til å velge å reise kollektivt. Først av alt vil jeg gå gjennom hvorfor jeg synes det er viktig at unge reiser kollektivt, og da med tre hovedpunkter.

1. Det er miljøvennlig å reise kollektivt.

2. Nesten halvparten av de som dør i trafikken er unge mennesker.

3. Gi ungdom gode holdninger med tanke på å reise kollektivt.

Buss tar for lang tid

Det er liten tvil at vi i denne delen av landet sitter på de beste lønningene og de feteste lommebøkene. Vi tar oss råd til å ta bilen, selv når vi skal på korte strekninger, som for eksempel til jobb, eller inn til byen en tur. Jeg er ikke veldig mye bedre selv, nå som jeg har fått bil og sertifikat. Kolumbus har «null, nada, niks» busser som går til Stavanger på under 40 minutter fra Sola, annet enn på morgenen. Når man vet at en kan komme seg til byen på ti minutter er det svært så fristende for mange å velge dette alternativet.

Fleksible løsninger

Fleksibilitet er en verdi som stadig blir satt høyere og høyere. Flere kontorjobber har i dag såkalt fleksi-tid, og flyselskapene har aldri solgt så mange «Full-Flex» billetter som nå. Dette går også igjen når folk står og vurderer om de skal ta bilen eller sykkelen. X50 som jeg har skrevet om tidligere ble nedrustet siden for få tok den. Før det settes opp flere avganger skal det først vurderes ut i fra et perspektiv der de ser på om lønnsomheten for den aktuelle ruten har gått opp. Problemet er bare at dette etter min mening blir gjort i feil rekkefølge.

I Sverige gjøres det for eksempel på den måten at den lokale «länstrafiken»” som tilsvarer Kolumbus, setter opp et godt utvalg avganger på de aktuelle bussrutene, for så å se om de går med overskudd. Slik som det gjøres i Norge, er jo bussrute etter bussrute dødsdømt, når ingen tør satse for å faktisk se om de kan lønne seg. En trenger faktisk verken master i økonomi, eller innside-informasjon fra Kolumbus eller Boreal, for å skjønne at X50 selvfølgelig går med færre passasjerer nå enn før. Årsaken til dette er:

A. Det er færre avganger og dermed selvsagt færre passasjer

B. Flere dropper bussen fordi selv om de kommer seg en vei raskt og effektivt, så kommer de seg ikke hjem igjen.

Må satse på unge

For å få flere unge mennesker til å reise kollektivt, i tillegg til at oss unge skal få et naturlig forhold til å reise kollektivt å velge dette foran bil, mener jeg at prisøkningen er fullstendig «høl i hue», som jeg ville sagt det. Å sette opp prisene på kollektiv transport gir bare enda et påskudd til at bil kan lønne seg, i stedet for buss.

Å få den oppvoksende generasjon til å forstå at vi ikke har ressurser til å farte rundt i bil i den grad flere av dere eldre gjør i dag, er at vi unge skal få et godt forhold til det og at det kan være et reelt alternativ til bil. Hvor skal vi ta pengene fra? Mitt svar er at vi bare skal gjøre det enda dyrere å kjøre bil. Jeg er sikker på at brorparten av alle de rike middelaldrene menn med oljejobb på Forus som bor her, tross all klagingen de kommer til å komme med, aldri vil nedverdige seg til å sette seg på buss uansett.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!