Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Ta sykkelen og gjør det enkelt

Man må ikke ha topp utstyr for å bruke sykkelen til jobb, mener Solabladets blogger, Jens Kristian Øvstebø.

Tekst:

Publisert:

BLOGG: Februar nærmer seg slutten, noe som betyr at det faktisk i følge kalenderen er vår om bare noen dager, selv om det ikke er sikkert det virker sånn på været ennå. Men plutselig er de dagene der som man har lengtet og drømt om helt siden oktober. Noe av det beste med denne tiden, synes jeg, er at selv om jeg har syklet så mye jeg har kunnet i løpet av de kalde månedene, så begynner endelig sykkelturen å bli en fornøyelse og ikke bare en transport fra A til B, der en må trosse regn, vind, hagl, sludd, snø etc på vei til skole og jobb.

Personlig mener jeg sykkelen er et av de mest geniale oppfinnelsene menneskeheten har kommet med. Ikke bare er den miljøvennlig, du får trim, frisk luft, rekreasjon, kommer deg hurtig og smidig frem selv i byen, samt en haug med andre fordeler.

Likevel er det stadig folk som sitter i bilen i kø, på vei til og fra jobb utover i både mai og juni. Den eneste rushtrafikken som burde være i denne perioden, er når folk skal til og fra hytta i helgene. Men sånn er det altså ikke, rushtrafikken står mandag til fredag, like sikkert som at når august er over, begynner september.

En undersøkelse gjort på vegne av Aftenbladet fant ut at om alle i jobb på Nord-Jæren hadde droppet bilen til jobb bare en dag i uka hver, så ville store deler av rushtrafikks-problematikken være løst. Men hva skal så gjøres for å få flere over på sykkel?

De har fått det til andre steder i verden. Selv har jeg vært i København, Amsterdam og Beijing, og sett med egne øyne hvor bra de får det til der. Det er tilrettelagt for sykling, det er blitt en kultur for at sykkel er et naturlig fremkomstmiddel og det blir også altså benyttet til fulle.

Her har vi en jobb å gjøre i Norge. Vi trenger to ting, det ene er bedre fasiliteter for sykling, altså lage sykkelveier etter samme standard som den som pr i dag går fra Rimi på Skadberg, langs Löwenstrasse til bomstasjonen ved søppelanlegget på Forus.

I tillegg så trengs det en holdningsendring, der sykling går fra å være noe som er ekstremt dyrt fordi sykkelen skal være av karbon og kunne løftes med lillefingeren, styret skal man være nødt til å ligge over og man er nødt til å ikle seg kondomdrakt, og der det til og med hender at man tar med seg sykkelen i bilen, kjører til en plass og sykler der, før en kjører hjem.

Jeg sier ikke at vi alle skal begynne og sykle på konesykler, og selvsagt all honnør til de som bruker sykkelen til det utmerkede treningsinstrumentet det er. Jeg mener bare at det bør bli mer rom for å faktisk bruke sykkelen som transportmiddel. At det ikke er unormalt for en person ikledd dress eller annet arbeidstøy, å sette seg på sin behagelige sykkel med bøyd styre og mykt sete uten behov for sykkel-shorts med innlegg, og kunne sykle avgårde til jobben.

Å få flere på sykkel vil gagne hele samfunnet på en positiv måte, ikke bare med færre køer på veien, og bedre luft og miljø, men også kortere helsekøer. 40 minutter daglig er helsedirektoratets anbefaling, og med en sykkeltur fra Sola til Forus har man fort tjent opp dette. Snart er det lokalvalg, og jeg oppfordre alle til å stille spørsmålet til de som står på stand, hva de har tenkt til å gjøre for å gjøre sykkel til et naturlig alternativ på Nord-Jæren.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!