Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

80 årsverk skal bort fra Avinor:

Sola berøres av kutt

Sola berøres av kutt

FOTO: Arkivfoto

Torsdag sendte Avinor ut en pressemelding der de opplyser at 80 årsverk vil bli kuttet fra organisasjonen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.01.2016 kl 12:52

– Som del av arbeidet med å effektivisere og fornye selskapet, har Avinor besluttet ny organisering med redusert bemanning i stab- og støttefunksjoner. Ytterligere reduksjoner i andre deler av selskapet er ventet, heter det i en pressemelding fra Avinor.

– For å si det slik kommer dette til å berøre hele selskapet, men hvordan det treffer Sola må Leif Anker Lorentzen svare på, får Solabladet opplyst fra kommunikasjonssjef, Gurli Høeg Ulverud.

Allerede i fjor ble det varslet at selskapet skal gjennomgå en omstilling fra 2015 til 2018 der de årlige driftskostnadene ultimalt skal reduseres med 600 millioner fra og med 2018. I omstillingsperioden er målet å få til en samlet kostnadsreduksjon på 1,5 milliarder kroner.

Skal bli mer effektive

Det er konsernledelsen i selskapet som har besluttet at det skal innføres ny organisering av stab- og støttefunksjoner i Avinor. Det opplyses at 300 årsverk inngår i vurderingene som er gjort og at det ut fra dette er identifisert et potensial for å redusere antall ansatte med rundt 80 årsverk.

– Målet er å sørge for tydeligere ansvarsfordeling og mer effektiv støtte med færre ressurser og oppfølging av driften enn det som er tilfelle med dagens modell, forteller konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen.

Allerede første halvår i 2016 vil omorganiseringen bli gjennomført for de fleste områdene og Avinor forteller i pressemeldingen at nedbemanningen vil i størst mulig grad skje gjennom naturlig avgang og frivillige løsninger. Samtidig opplyser de også at selskapet ikke kan utelukke oppsigelser.

Videre i pressemeldingen sår det at Avinor vil gjennom flere prosjekter i omstillingsprosessen identifisere flere effektiviseringstiltak. Ytterligere tilpasninger i bemanningen i selskapet må derfor forventes.

– Det er krevende å gjennomføre så omfattende omstillingstiltak samtidig som det pågår store kapasitetsøkende prosjekter i selskapet. Terminalutbyggingene på Oslo Lufthavn og Bergen lufthavn Flesland, og fjernstyrte tårn-prosjektet krever mye av organisasjonen. Vi skal likevel klare å levere på målene vi har satt oss for moderniseringsprogrammet, avslutter Falk-Petersen.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!