Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skal du løpe Spirit halvmaraton?

På tide å samle overskudd

På tide å samle overskudd

Med en uke til Spirit halvmaraton går av staben er det på tide å begynne å samle overskudd. FOTO: Trine Barka Højmark

Det er bare en uke til Spirit Halvmaraton arrangeres for tiende gang, og nå er det på tide å begynne å trappe gradvis ned.

Tekst:

Publisert:

Forrige uke ga løpevante Elise Selvikvåg Molvik og Trude Håland sine tips til halvmaratonforberedelser tre uker før løpet, og jentene er ikke verre enn at de også har gode tips uken før startskuddet går for Spirit Halvmaraton.

Løperne som skal legge ut på den 21,1 kilometer lange løypen bør ha vært gjennom en langtur på dette tidspunktet, for nå handler alt om å roe ned og samle overskudd.

– Løperne bør ha begynt å trappe ned litt allerede for å være klar til løp og den siste langturen bør ha blitt fullført slik at en kan begynne å bygge opp overskudd. En skal ikke øke mengden trening nå, det er ikke vits, for du blir ikke bedre trent og får raskere tid av å legge inn et støt nå en uke før, sier Selvikvåg.

Ro ned, hvil litt og få overskudd

Hun er Norges raskeste junior og har deltatt i flere halvmaraton og også maraton, derfor sitter rutinene godt.

– Nå er det greit å kjøre på med litt intervaller, men det er viktig ikke å overdrive. I uken som kommer er det viktig å ta noen dager fri for å få hvile. Når du trapper ned treningsmengden kommer også hvilen automatisk, fortsetter Selvikvåg.

Hun får støtte av Trude Håland, journalist i Jærbladet og ivrig maratonløper.

– Uken før skal du samle overskudd så da bør en trappe ned. Er du vant med å løpe flere økter i uken kan det være vanskelig nok i seg selv, men det er som sagt viktig for å samle overskudd. I dagene før løpet kan det og være bra å ha helt løpefri, sier Håland.

Utstyret bør være på plass allerede, for nytt utstyr kan skape mer ubehag enn glede om det blir kjøpt inn nå. Værvarslingen for den neste uken viser også at det knapt vil være plussgrader på løpsdagen, men likevel kan det være lurt å ha i bakhodet at en kanskje må ha på seg litt varme klær.

Viktig å ha utstyr på plass

– Spirit-løpene har vært alt fra veldig kalde til fulle av vind, så du vet aldri hvilket vær det blir, og derfor er det viktig at du kler deg ut fra forholdene. Det er mange løpere som kler på seg for mye, men det er ikke bra heller å kle seg for lite. En god idé kan være å teste ut på forhånd hva som funker for deg, sier Selvikvåg.

Foruten å ha utstyret på plass er det også på tide å tenke på næring. Håland forteller at hun ikke gjør noe revolusjonerende i uken før, men er likevel obs på hva hun får i seg.

– Jeg prøver stort sett å spise det samme som ellers, for det er ikke vits å være overfokusert på næring. Litt ekstra karbohydrater opp mot løpsdagen kan jo være greit, men en trenger ikke ha et veldig fokus på det. Men mye vann er greit å få i seg, er hennes råd.

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips. tips@solabladet.no eller tipstelefon 906 14 444.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner solabladet.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjermer.

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Solabladet.no?

Solabladet.no benytter Facebook Comments som verktøy for diskusjon og debatt. Er du pålogget Facebook kan du enkelt kommentere utvalgte saker uten ekstra pålogging eller verifisering. Les debattreglene våre.