Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Toppmoderne simulator åpnet på Utsola

Toppmoderne simulator åpnet på Utsola

Veileder Øystein Raknes gir en innføring i hvordan simulatoren fungerer. Her flys det over Sola og Sandnes.

Onsdag åpnet Thales sitt treningssenter for helikopterpiloter. Nå kan piloter komme fra hele verden for å friske opp ferdighetene på Utsola.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.01.2016 kl 11:40

Treningssenteret ligger like ved Clarion Hotel Air. Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen og ordfører Ole Ueland var til stede under åpningen onsdag ettermiddag.

Naturtro trening

Simulatoren er en såkalt full flight-simulator med roll-on/roll-off-teknologi som gjør at det er mulig å bytte helikoptercockpit i den samme dokkingstasjonen. I oppstarten vil treningsplattformen støtte trening for helikoptertypen H225-helikoptre, et langdistansehelikopter tidligere kjent som Eurocopter EC225.

Både bevegelsene og det store synsfeltet i simulatoren presenterer flyforhold på en veldig realistisk måte. Helikoptertreningen er basert på norske flyscenarioer og tar høyde for de strenge krav til sikkerhet som norsk olje- og gassektor krever.

Veileder Øystein Raknes får oss opp i luften fra Stavanger Lufthavn, Sola - den animerte utgaven.

Se bildet større

Dårlig sikt mot landing på Sola igjen. Alle utfordrende situasjoner, som dårlig vær, elendig sikt og full motorstans, kan simuleres. FOTO: Line Viste

Vi flyr over Sømmevågen og snur mot Sandnes. På returen møter vi på null sikt, snøstorm og tordenbyger, men til slutt klarer Raknes å få oss trygt ned i bakken ved kontrolltårnet. Han demonstrerer også hva som skjer når helikopteret går i bakken på noe mer ukontrollert vis.

- Det er det som er så fint med simulator - det er lov å øve seg og gjøre feil, sier han.

Cockpit-kopi

Helikopterpiloter som flyr offshore er pliktet til å trene i simulator en gang hver sjette måned. Tidligere har de måttet dra til Gardermoen, Aberdeen eller andre steder i verden for å gjøre dette. Pilotene trener som regel åtte timer per crew i simulatoren, fordelt på flere dager.

Veilederen kan simulere alle problemstillinger som piloten kan komme borti, som motorstans eller uvær.

Cockpiten i simulatoren hos Thales er en tro kopi av et Bristow sine helikoptre som flyr ut til Statoil og Eni sine offshoreinstallasjoner fra Hammerfest.

Se bildet større

Slik ser den massive simulatoren ut fra utsiden. FOTO: Line Viste

- Det er viktig at pilotene som øver kjenner seg igjen, både i cockpiten og i landskapet. I prinsippet kan man fly hele Norge rundt, men simuleringen av bygninger og hus er mest detaljert der det flys ofte, forklarer Arne Martin Gilberg, som skal lede treningssenteret på Utsola.

Gilberg startet i jobben i Thales 1. januar. Før det var han daglig leder i helikopterselskapet Bristow. Gilberg har også vært helikopterpilot i Forsvaret og flydd til offshoreinstallasjoner.

Langsiktig satsning

Prisen for Thales-simulatoren ligger i nærheten av hva det koster å kjøpe inn et nytt Sikorsky-helikopter.

- Dette er en stor investering, men det er også en langsiktig investering. Simulatoren må ikke byttes ut på mange år, og software kan enkelt oppdateres, sier Tom Tuhus, administrerende direktør i Thales Norway AS.

Både han og Gilberg har stor tro på treningssenteret, til tross for at det er dårlige tider i oljebransjen.

- Jeg har vært i oljebransjen i en årrekke og har opplevd svingninger før. Selv om det har vært oppsigelser er antallet piloter som flyr offshore nokså stabilt. Treningen er lovpålagt så det vil det alltid være behov for, sier Gilberg.

Fullstendig bygg

I Thales-bygget er også klasserom og grupperom for undervisning. Her kan de som kurses få gjennomgang av den praktiske øvelsen. Først ut er piloter fra Blueway Offshore Norge AS og DanCopter.

Se bildet større

Tom Tuhus, administrerende direktør i Thales Norway og Arne Martin Gilberg, som skal lede treningssenteret på Sola.

På slutten av treningsperioden går pilotene også gjennom en eksamen.

AugustaWestland, produsenten av de nye redningshelikoptrene som 330-skvadronen skal bruke, har valgt å tilby trening på sine nye AW101-helikoptre hos Thales. I simulatoren er det også integrert SAR-treningsevne (search and rescue).

- Denne simulatoren er under bygging i en annen hangar, og vil først være operativ senere i år. Det blir spennende, sier Gilberg.

Faktaboks

Thales Norway

Thales er en global teknologileverandør innen forsvar, sikkerhet, luft- og romfart, samt på transportmarkeder. Globalt har de 61.000 ansatte i 56 land, og omsatte for 13 milliarder euro i 2014. I Norge er det 200 ansatte. Helikoptersenteret på Sola er et av flere planlagte sentre globalt. Simulatorsenteret på Utsola vil ha fem ansatte.

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips. tips@solabladet.no eller tipstelefon 906 14 444.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner solabladet.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjermer.

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Solabladet.no?

Solabladet.no benytter Facebook Comments som verktøy for diskusjon og debatt. Er du pålogget Facebook kan du enkelt kommentere utvalgte saker uten ekstra pålogging eller verifisering. Les debattreglene våre.