Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Moms på kollektivtransport

– Fjern momsen, og få flere til å reise kollektivt.

Tekst:

Publisert:

BLOGG: Global oppvarming er noe vi stadig leser og hører om, og selv om vi ikke akkurat har kjent på oppvarmingen her til lands de siste ukene, har vi fått smake noen konsekvenser av forurensningen de fleste av oss daglig står for likevel. Luftkvaliteten i de store norske byene har den siste uken vært faretruende dårlig, og blant annet astmatikere og personer med puste- og lunge-problemer ble advart om ikke å bevege seg utendørs. Den høye graden av svevestøv og luftforurensning flere av oss har vært vitne til, har utelukkende kommet av bilkjøring. Det ironiske er at dette kommer like etter at regjeringen valgte å forhøye momsen på kollektivtransport.

Det kan virke som noen i statsapparatet har misforstått når det kommer til hva som bør beskatttes. En sak som den siste tiden er blitt flagget, spesielt i forbindelse med innføringen av flyseteavgiften som jeg skrev om i november, er at det er bedre å gi skattelette på arbeid, og heller skattelegge de som ødelegger miljøet. Argumentasjonen rundt flyseteavgiften var jo etter min mening et stikk i feil retning, da jeg ikke ser noen grunn til at flytransport ikke kan anses å være en kollektiv reisemåte.

For å ikke henge oss for mye opp i dette meget engasjerende temaet om fly som kollektiv reisemåte, er det nå altså verdt å fokusere på billettene du får kjøpt om bord på alt av kollektivtransport, uansett om det er fly, tog, buss eller bane. For den observante kvitterings-leser er altså momsen over nyttår blitt høynet fra tidligere 8 prosent til dagens 10 prosent. Ikke så mye regnet i kroner og ører kanskje, men med det pendle- og reiseglade folket vi er, så utgjør det til sammen en riktig så betydelig sum. Det som etter min mening gjør denne oppjusteringen enda mer merkelig, er hvilke signaler dette sender ut.

Jeg har tidligere tatt til orde for å fjerne momsen på kollektivtransport helt, da jeg virkelig ikke har sett poenget i å avgiftsbelegge noe som samtidig blir subsidiert. Da blir jeg om mulig enda mer forvirret når jeg leser at vår samferdselsminister lover at prisene på kollektivtransporttransport ikke vil gå opp.

En av de virkelige fanesakene partiet «for folk flest» som Solvik-Olsen representerer, har kjempet for de årene de har vært i opposisjon, er å kritisere alt som har med unødvendig byråkrati å gjøre. Men med denne innføringen er det jo bare enda flere kroner som skal flyttes fra borgeren, til staten, og så å visstnok skulle bli gitt tilbake i form av subsidier.

Men hvis vi skal la Samferdselsdepartementet få lov til å ta disse kronene og gi dem tilbake til oss, så kan det være lurt å se på hva de faktisk vil ha ut av denne ekstra momsen. Såkalt kommersielle transportmetoder skal få svi, for de kommer ikke til å få refundert denne moms-økningen. Slike selskaper er eksempelvis Flytoget og NOR-WAY bussekspress. Slik det lyder i mine ører, er felles for disse, at de utfordrer det statlig eide NSB, som Frp for all del vil at staten skal konkuranseutsette. Hvor i heiteste er da logikken i å skattelegge disse busselskapene, som er nettopp en konkurrent til NSB der hvor de har sitt jernbanenett, og som gjør at folk i byer uten jernbaneforbindelse kan reise kollektivt når de skal langt, og slippe å ta bilen?

Å forsvare miljøsatsing med økte avgifter, vil og kan i nærmest alle tilfeller, ikke forsvares. Ønsker vi virkelig å få flere til å reise kollektivt, så vil det å øke avgiftene og dermed også prisen, være noe selv en unge i barnehagen ville forstått var idiotisk! Folk er opptatt av pris, og når det koster like mye å ta bussen som bilen, så er det ikke så rart at mange velger sistnevnte.

Fjern momsen, og gjør med det i hvert fall et lite bidrag til en mindre byråkratisk og mer kollektiv fremtid!

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!