Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

LESERINNLEGG:

Bompengepolitikere som aktor og forsvarer

Bompengepolitikere som aktor og forsvarer

FOTO: Trine Højmark

Flertallet av enerådende politikere har nå applaudert forslaget fra fylkesordføreren om økt bompengeinnkreving på Nord-Jæren.

Tekst:

Publisert:

Titusenvis av bilister har allerede tatt til orde for den maktarroganse politikerne her overkjører oss med. I USA hadde de for over 20 år siden samme situasjon, og i Tyskland få år senere.

Flere land med disse store lokomotivene i spissen, har for lengst fjernet disse bommene. Demokratiet og folket fikk velge.

(Dog finnes noen få lånefinansierte og valgfrie «high ways»).

Må vi ha disse kvelende og usolidariske bommene overalt? Så absolutt nei!

Som bilister og brukere har vi aldri skjøvet ansvaret for vedlikehold, trafikksikkerhet og utbygning over på myndighetene, uten å ta medansvar, og vi skal love å være med i fortsettelsen bare vi blir invitert inn i varmen.

Foruten allerede kjente store avgifter som vi betaler, kan vi bli med på en tidsbegrenset dugnad. En dugnad som er rettferdig og som gir regionen et veinett bilistene verdig.

Hvordan: Bensinstasjonene er godt kjent med to ulike merverdisatser (moms) på salg av sine varer. I den regionen som fylket eller lokale politikere definerer, legges det på en ekstra drivstoffavgift/særavgift eller økt merverdiavgift. Denne finnes fra før, men går til staten. Denne ekstra særavgiften skal naturligvis øremerkes formålet. Jeg har kuleramme og er en kløpper med tall dersom noen av våre kjære folkevalgte sov i mattetimen.

Fordel: I flere land og byer har folket bestemt at noen kroner ekstra på drivstoffprisen vil være langt mer effektivt og tiden som går med til sluttføring av større prosjekter er nesten halvert. Hurra!

Avgiften kan meget enkelt administreres, etableres og senere fjernes over natten. Inntektsbringende hele døgnet. Enkelt, rettferdig og forutsigbart. Det blir mindre avgift til alle, fremfor usolidarisk og urettmessig mye på noen få. Og, vedlikehold og drift av skammens port blir borte.

Nord-Jæren Bompengeselskap AS ble stiftet i 1999. De har i dag 3. generasjons bommer som siden starten har kostet flere titalls millioner kroner å bygge, vedlikeholde, reparere, administrere og sende ut kostnadskrevende bomavgifter fra. Derav må bompengeselskapene ha inn flere titalls millioner kroner i driftsinntekter årlig, før en eneste krone kommer veinettet til gode. Og nå vil de ha hele 30 nye dyre bommer bare i vår region.

Dette er simpelt landeveis-røveri.

Vi skal ta ansvar for et felles løft, bare spør oss til råds. Forutsatt en ting: Reis til Oslo og arbeid mer for veipengene enn vi erfarer nå. Der har de et veinett vi bare kan drømme om. I Norge, et av verdens rikeste land, skal det altså koste nesten 500 kroner å reise en tur til nabobyen Haugesund, i samme fylke.

Da har du passert minst en bom her, en ferje med høy takst, bomavgift til Rogfast, bommen i T-sambandet samt bomringen rundt Haugesund. En liten tur med fem bomsystemer ganger to.

Velkommen til politikernes lekegrind og hele fylkets tåkeheim.

Lykke til med en ny Byport i regionen, en skammens en - og voksen er den som tør å snu.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!