Spent på et nytt år

Publisert:

Arbeidsmarkedet og arbeidsledigheten vil også neste år være det vi må fokusere mest på.

 
– Gi eldre i Sola skikkelig livskvalitet

Publisert:

Det er fantastisk mye som er bra i Sola kommune, men etter min mening også en del ting som ikke er bra.

 
– Hvorfor spør vi ikke oftere?

Publisert:

En grunnleggende egenskap hos en journalist er nysgjerrighet. Alt kan i utgangspunktet bli en sak, og noen av de beste er faktisk initiert av «forvedenhet».

 
– Hva skal vi egentlig med lekser?

Publisert:

– Lekser er bare en tradisjon, sier Gunnar Aarstein, som er rektor på en leksefri skole. Den skolen har droppet leksene i 14 år og har bedre resultater enn skoler både lokalt og nasjonalt.

 
Hvilken er den beste?

Publisert:

Hvilken sort julebrus er best? Det har alltid vært ett tema rundt juletidene og her har jeg skrevet en liten anmeldelse av de fem mest populære julebrusene.

 
– Vi må bryte den onde sirkelen

Publisert: - Oppdatert: 21.12.2017 kl 09:40

Det er kø etter korttids-plasser. En ekstern revisjonsrapport påpeker at det er stadig flere pasienter som har fått langtidsplass, men som venter på denne i en korttidsseng, noe som igjen fører til at det ikke er ledige korttidsplasser når det kommer utskrivingsklare pasienter fra sykehuset. Det gir...

 
– Er dette Norge?

Publisert:

Turistene kommer for det urørte og rene. Men hva blir det av det urørte og rene når alle får tilgang?

 
– Leirskole er bra for barn

Publisert:

Min skole skal ha leirskole dette året, men andre skoler skal ikke ha det. Det synes jeg er urettferdig. Hvorfor ikke?

 
 
– Ikke tull med julebrusen

Publisert: - Oppdatert: 16.12.2017 kl 15:48

Det er ikke alt som man trenger å vurdere med terningkast, mener Geir Arne Løland.

 
Hvor kommer navnet Sola fra?

Publisert:

Jeg tror at Sola-navnet har sin opprinnelse i det trange innløpet til Hafrsfjord, suo, som betyr «smalt, trangt».

 
Her skal reglene være strenge

Publisert:

hyppig bruk har sin pris. Sanddynene og strandlandskapet er utsatt og har derfor fått sitt eget vern. Det er strengt, men det er nødvendig dersom det skal bestå.

 
Julekort-dilemmaet

Publisert: - Oppdatert: 10.12.2017 kl 08:42

Beklager, men det kjem ikkje kort frå oss i år.

 
Kirkebygging: Ligger nøkkelen hos KrF?

Publisert:

Det bør være mulig å bruke kirkene vi allerede har til de tradisjonelle seremoniene og i tillegg bruke kulturhuset, skoler og kristne forsamlingshus til ungdomsarbeidet.

 
– Å knipe inn kan bli dyrt

Publisert: - Oppdatert: 07.12.2017 kl 14:08

Vi er ikke uenige i beliggenheten; Skadberg-området er det logiske stedet å legge den nye ungdomsskolen. Men saken bærer preg av hastverk.

 
Se hvilke spillere som er blant de 100 beste

Publisert:

Lokalfotballblogger Lars Fisketjøn har rangert de 100 beste spillerne i Rogaland.

 
– Tenk utenfor boksen

Publisert:

Jeg lar meg stadig imponere av neste generasjon.

 
– Dette er ikke en hvilken som helst tomt

Publisert: - Oppdatert: 04.12.2017 kl 10:58

— Vi vet at dette er et ømfintlig sted, og derfor ville vi snakke med naboene før noe blir gjort, sier daglig leder i Breidablikk Investering AS, Egil Skjæveland til Solabladet.

 
– Opphev tiggerforbudet

Publisert: - Oppdatert: 04.12.2017 kl 11:05

– Jeg håper ordføreren har fått med seg at det faktisk er de som ikke lenger vil handle i hans sentrum fordi de ikke ønsker å bli identifisert med de usolidarisk holdningene forbudet representerer.

 
Er dette snarveien til eiendomsskatt?

Publisert: - Oppdatert: 26.11.2017 kl 10:04

Det er i høyeste grad en sammenheng mellom investeringer og drift. Flertallspartienes investeringsboom gir mer gjeld, mer renter, mer avdrag, mer utgifter til ansatte og mer utgifter til driftskostnader.

 
Et klart retningsskille

Publisert:

Det politiske skillet i Sola har knapt vært tydeligere når de tre politiske blokkene leverer sine budsjettforslag frem for kommunestyrets endelige godkjenning.

 
Small talk med svømmehud

Publisert: - Oppdatert: 26.11.2017 kl 09:27

Det er lov å unngå hverandre.

 
–  Betaling av bompengar blir aldri heilt rettvist fordelt

Publisert: - Oppdatert: 22.11.2017 kl 11:43

Les fylkesordfører Solveig Ege Tengesdals svar til Kjell Risas bompengekritikk.

 
«Kunnskapsløs sabotasje av en gryende bransje»

Publisert:

Luftfartstilsynet og andre myndigheter legger ned en upåklagelig og kontinuerlig innsats for å øke folks kunnskap om droner og reglene som gjelder for dette. Noen ting må det likevel kunne forventes at folk tenker seg frem til selv, for eksempel at det ikke bør flys drone mellom fly og helikoptre på...

 
— Når får vi aktivitetshus i Tananger?

Publisert:

Vi kan gjøre mer for kulturlivet - og for å gi unge en god oppvekst. Slik som et aktivitetshus i Tananger.

 
Det er ikke greit å være sent ute

Publisert:

Blir du stresset hvis du er sent ute? Det gjør jeg. Ekstremt.

 

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

ANNONSE