Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nå blir det nytt taxisystem på Sola

Nå blir det nytt taxisystem på Sola

Et nytt taxisystem skal hindre kaos blant drosjene på Stavanger lufthavn, Sola. FOTO: Trine Barka Højmark

Fra og med onsdag denne uken skal et nytt køsystem hindre kaos blant drosjene på Stavanger lufthavn, Sola.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.04.2016 kl 14:09

Avinor vil denne uken innføre et nytt system for køstyring av drosjetrafikken på Sola og på Flesland i Bergen. Drosjene skal nå parkere et stykke unna terminalen og motta et kønummer. Deretter må taxiene kjøre inn foran terminalen etter tur. Hensikten med det nye systemet er å gi best mulig trafikkforhold på flyplassen.

— Vi ønsker bedre trafikkforhold utenfor lufthavnene, og velger nå å innføre ordningen til tross for at vi ikke har lyktes å bli enige med drosjenæringen om finansieringen. Vi har gode erfaringer med tilsvarende løsninger fra andre lufthavner, og ønsker ikke å vente lengre med å få et like godt og ryddig tilbud til de reisende også i Bergen og Stavanger, sier konserndirektør Egil Thompson i Avinor i en pressemelding.

— Imot endringene

Avinor har ikke lyktes å bli enige med Norges Taxiforbund om finansiering av ordningen, og velger derfor i denne omgang å innføre ordningen uten å kreve noen form for betaling fra drosjene. På Flesland i Bergen trådte det nye systemet i kraft allerede mandag, mens det kommer til Sola to dager senere.

— Vi må ikke betale noe for den nye ordningen. I alle fall ikke i denne omgang. Men det kommer nok. Vi er imot endringene, og vi er redde for at det nye systemet ikke vil fungere, sier daglig leder i Sola Taxi, Martin Byberg.

Dersom en betaling skal innføres, vil det kreve nye avtaler med den enkelte drosjeeier eller løyvehaver.

— Nå er det viktigste for oss at vi kommer i gang med å bedre trafikkforholdene utenfor lufthavnene, og gi et best mulig tilbud til de reisende. Derfor legger vi nå opp til at alle registrerte drosjer kan benytte ordningen uten å betale noe ved oppstart eller forplikte seg til betaling i framtiden, sier Thompson.

Venteplass og taxivert

For å gi best mulig trafikkforhold på flyplassene, ønsker Avinor å etablere en venteplass for drosjer. På den måten vil de sikre å ha tilstrekkelig, men ikke for mange, drosjer tilgjengelig utenfor terminalen.

— Vi ønsker å legge best mulig til rette for at flypassasjerene får kortest mulig vei til drosjer og annen kollektivtrafikk. Det er i dag tilsvarende løsning på Oslo Lufthavn, samt ved lufthavnene i Trondheim, Tromsø og Bodø. Vi ser at slike løsninger gir en tryggere trafikkavvikling, og gir flypassasjerene et mer oversiktlig bilde av kollektiv- og drosjetilbud, sier Thompson.

Passasjerene vil også få en taxivert som skal legge til rette for drosjevalg og sørge for at det til enhver tid er tilstrekkelig antall taxier ved utgangen av flyplassbygget. Byberg er skeptisk til endringene.

— Det gamle systemet fungerte bra og var langt ifra dårlig. Nå blir alle bilene registrert slik at det vites hvilke biler som er inne på flyplassen til enhver tid, så det blir jo i alle fall mer ordnede forhold. Gir vi det litt tid så vil det nok gå seg til, sier Byberg til Solabladet.

Nøkkelord

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!