Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Endelig et bedre busstilbud i sør

– Endelig et bedre busstilbud i sør

Maren Østbø er en av sørabygdingene som har hjulpet Kolumbus med å lage et nytt rutetilbud for 41-bussen.

Tre sørabygdinger står bak et nytt og forbedret busstilbud for rute 41.

Tekst:

Publisert:

– Det har vært veldig kjekt å jobbe med dette, og samarbeidet med Kolumbus har vært godt hele tiden, synes Maren Østbø.

Hun er sørabygding og Ap-politiker. Sammen med sambygding og rektor ved Dysjaland skule, Atle Tanum og sambygding, varaordfører og KrF-politiker Jan Sigve Tjelta har Østbø sittet i en arbeidsgruppe som har jobbet frem et nytt rutetilbud for 41-bussen.

– Det er langt bedre enn i dag, sier Østbø.

Bygd i vekst

For henne er det viktig at det går buss om kvelden og i helgene. Mesteparten av kveldsavgangene i hverdagene og hele helgetilbudet forsvant for et par år siden da fylkeskommunen besluttet å kutte det ut. Grunnen var økonomi. For få passasjerer gjorde det for dyrt for fylkeskommunen å opprettholde det gamle busstilbudet. Dermed forsvant muligheten for store og små i den sørligste delen av kommunen til å ta buss til Sola sentrum.

Klagene har vært tallrike, og Solabladet har skrevet mange ganger om rutetilbudet og intervjuet ungdom og voksne som mener det er galt at folk i en bygd i vekst må være avhengig av bil.

– Den fremtidige utbyggingen i sør, blant annet Kvithei, medfører at vi blir mange flere her. Derfor er det så viktig at det er et godt busstilbud.

Står på pengene

Selv om det nye busstilbudet ikke klarer å oppfylle alle ønskene, er det i alle fall en stor forbedring.

– Det står på pengene. Vi måtte velge mellom buss lørdag eller søndag, helst skulle vi hatt begge deler. Men kanskje det kommer i neste omgang, sier Maren Østbø.

Det var ikke vanskelig å finne gode grunner til å styrke busstilbudet. Folkevekst og klimamål er to tungtveiende argumenter.

Nye statlige midler

Det står derimot på pengene, selv om fylkeskommunen har fått statlige midler til å styrke 41-bussen. Etter å ha mottatt en rekke klager fra folk i Sørabygda, samt brev fra ordfører Ole Ueland, besluttet fylkeskommunen å sende en søknad om penger til Samferdselsdepartementet. Fylkeskommunen fikk tilslag på såkalte KID-midler, som står for Kollektivtrafikk i distriktene. I fjor fikk fylkeskommunen cirka 950.000 kroner å bruke på å forbedre busstilbudet i sør. De tok initiativ til en arbeidsgruppe og ba om hjelp fra solabuen til å lage et forbedret rutetilbud.

– Jeg ble veldig glad da jeg ble spurt om å være med i denne gruppen. Busstilbudet vårt her i sør er en sak som har engasjert meg veldig lenge, sier hun.

Tar for lang tid

Den nye ruten skal tre i kraft fra 22. april. Den innebærer ikke bare flere avganger om kveldene og lørdagene, men også endringer i traseen.

I dag bruker 41-bussen 21 minutter på å kjøre fra den ene endestasjonen til den andre. Det er for lenge, mener fylkeskommunen, som vil korte ned tiden for å gi et bedre tilbud til den økende befolkningen sør. Bussen kjører fra Sola sentrum og Sandesletta til Tjelta, Hålandsmarka, Ølberg, Sola kirke og tilbake til Sandesletta og sentrum.

Ruteomlegging

Nå skal ruten kuttes slik at bussen ikke lenger kjører til Sola kirke og Sola Strand Hotel. Ved å kutte ut denne sløyfen på Nordsjøvegen og Sømmevågen vil bussen komme seg fortere fra Tjelta til sentrum og dermed gi bedre korrespondansemuligheter til Tananger, Sandnes og Stavanger. I tillegg unngår bussen køen som vil komme i Sømmekrossen når Flyplassvegen skal utvides. Dette arbeidet starter til sommeren og kommer til å bli et langvarig veiarbeid.

Skoleruten vil fortsatt kjøre via kirken og strandhotellet, og fylkeskommunen setter opp bestillingsruter her ved noen ganger daglig. Disse kjøres av drosjer som tilkalles ved hjelp av en telefonoppringing.

– Det skal være slik at bilen kommer selv om det bare er én person som ringer etter den, forteller Maren Østbø.

– Godt kompromiss

Skolerutene blir ikke berørt av ruteomleggingen. Den nye traseen blir nå Sola sentrum, Sandesletta, Rege, Tjelta, Håland skole, Ølberg og tilbake til Sandesletta og sentrum. Dette gir en kjøretid på ti minutter, altså en halvering i tid.

Det settes også opp bestillingsruter som skal korrespondere med nattbussen til og fra Stavanger i helgene.

Tirsdag skal politikerne i kommuneplanutvalget behandle det nye rutetilbudet. Rådmannen er positiv og kaller dette en forbedring.

– Jeg mener også det er en klar forbedring, og det er et godt kompromiss, sier Maren Østbø.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!