Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Forsker:

– Facebook-engasjement er ikke bare «show off»

– Facebook-engasjement er ikke bare «show off»

Ida Maria Haugstveit har forsket på Facebook-likes og humanitære organisasjoner. FOTO: SINTEF

Engasjement i sosiale medier smitter, og folk gjør en innsats også i det virkelige liv. Og vi tror verre om andre enn oss selv.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.09.2015 kl 10:22

Ida Maria Haugstveit og Petter Bae Brantzæg i SINTEF har forsket på «likes» på Facebook og humanitære organisasjoner. De har blant annet sett på om folk tror det faktisk hjelper å trykke «liker», hva som motiverer dem til å gjøre det, og hva de tror motiverer andre.

Vi tror verre om andre

De fant flere ulike motivasjoner. Noen føler sosialt ansvar og et ønske om å støtte og spre saken (man føler man er emosjonelt involvert og det føles riktig). En annen motivasjon er at man ønsker å få lett tilgang til informasjon om en sak eller organisasjon. Egen markedsføring/show off - altså at man vil fremstå som engasjerte og vise det til andre, selv om man kanskje egentlig ikke engasjerer seg, er også nevnt som en motivasjon. Forskerne peker også på at det er lavterskel å «like», og at det er en enkel måte å spre et budskap fra sofaen. Andre trykker liker fordi det er en trend (følger mengden). Det er også trukket frem at «liking» er blitt en rutine, noe alle gjør.

Bare tre prosent av respondentene svarte at egenmarkedsføring eller «show off» var motivasjonen deres, mens hele 22 prosent trodde at dette var en motivasjon for andre. 66 prosent svarte at det var en motivasjon for dem selv å spre budskapet, mens 62 prosent trodde at det var en motivasjon for andre. Hele 63 prosent hadde tro på at det å «like» hjelper.

Engasjerer seg fysisk

Haugstveit sier at Facebook og andre sosiale medier er en utrolig effektiv kanal, både for informasjonsspredning og for å treffe folk som ønsker å engasjere seg aktivt i det virkelige liv.

– De sakene som tar av på sosiale medier får et utrolig stort fokus hos folk. Facebook og andre sosiale medier kan være et godt medium for å gi, og å skaffe, informasjon om hvordan man kan engasjere seg, også i sitt lokalmiljø når lokale initiativer startes. Når folk ser at det er et stort engasjement rundt en sak kan det igjen motivere til å engasjere seg enda mer, og ikke kun på nett, sier hun.

Haugstveit legger til at det alltid være noen som slenger seg på uten å foreta seg noe videre.

– Noen kaster seg på fordi det er en trend, mens andre føler stor medfølelse for de som er berørt av situasjonen. Mange føler kanskje at de kan relatere seg til situasjonen, som med småbarnsforeldre og den lille gutten på stranda, sier Haugstveit.

Engasjement for Syria

"Dråpen i havet"

Innsamlingsaksjon startet av Trude Jacobsen som befinner seg på Lesvos og tar imot flyktninger daglig. Formålet er å skaffe klær og utstyr til flyktninger som kommer i land i Hellas og som har en lang gåtur foran seg.

Det er opprettet en rekke lokallag basert på den nasjonale gruppen. Dråpen i havet avdeling Stavanger og omegn har i skrivende stund rundt 4000 medlemmer.

Flyktninghjelpens råd til de som vil engasjere seg i Syria-konflikten:

Støtt redningsarbeid i Middelhavet og hjelpearbeid i landene som tar i mot båtflyktninger, for eksempel gjennom Flyktninghjelpen, Redd Barna, Røde Kors, Leger Uten Grenser, UNHCR og CARITAS. Flyktninghjelpen bidrar til hjelpearbeidet med eksperter fra vår beredskapsstyrke NORCAP i Hellas, Italia og Makedonia.

Bruk sosiale medier, spre informasjon, skriv støtteerklæringer, for eksempel til Flyktninghjelpens og mange andres krav om at Norge skal fortsette å bidra til redningsarbeidet i Middelhavet og det humanitære arbeidet i land som Hellas, Italia og Makedonia.

Engasjer deg for flyktninger der du bor og be kommunen din om å ta i mot flere. Stem på lokalpolitikere som vil bidra til å gi flyktninger en ny start gjennom bosetting og integrering.

Kilde: Flyktninghjelpen

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!