Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Flydagen 2015

Tross vind og truende vestlandsvær møtte tusenvis opp til Flydagen Sola 2015 på Sola Flystasjon, den militære siden av flyplassen. Det store høydepunktet var oppvisning av Spitfire og Mustang. Her kan du se bildeserie og video fra arrangementet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.09.2015 kl 18:33

Det blåser stikker og strå på Sola, og solen titter av og til frem mellom skylagene. Allerede kort tid etter åpning er betongflatene på militær side av flyplassen i ferd med å fylles opp av flyinteresserte som studerer de ulike flytypene som står til utstilling. Flydagen Sola er en ung begivenhet, som i år arrangeres for andre gang på rad. I fjor besøkte i overkant av tusen personer det lille flystevnet.

I år er programmet større, og besøkstallet skal kommet til å stige betraktelig fra fjoråret. Over høyttaleranlegget nevnes så mye som 7000 besøkende ved årets arrangement. I år er det et større arrangement, med større trekkplaster. I år er nemlig Spitfire og Mustang på programmet; to ikoniske jagere fra den andre verdenskrig.

Spitfire, et jagerfly som må kunne tildeles mye av æren for at tyskerne aldri fikk has på Storbritannia, side om side med amerikanske P-51 Mustang som eskorterte allierte bombefly over mål i Europa, og som skremte vannet av fiendtlige piloter. Drøyt 1500 hestekrefter i hvert fly. Like mye lyd som i jet-drevne passasjerfly.

Flyvende museum

Flydagen Sola er et samarbeidsprosjekt mellom Sola Flystasjon Flyklubb, Flyhistorisk Museum Sola og kommunen. For førstnevnte organisasjon, er det nettopp dette med å få gamle, klassiske fly på vingene.

- For oss er det interesse av å holde de gamle, klassiske maskinene i luften. Dette er ting som ble laget før den nye teknologien kom. Disse flyene er kanskje mer utfordrende å fly, men med læringen kommer gleden ved det. Vi ser på det som et privilegium å få fly disse maskinene, fordi det ikke er mange som får sjansen til det, fortalte presseansvarlig for arrangementet, Harald Hagen, da Solabladet snakket med han i forkant av arrangementet.

Forsvarets Sea King

Forsvaret viste også frem egne kapasiteter. I tillegg til en parkert F-16 fra Ørland Hovedflystasjon på bakken, demonstrerte 330-skvadronens Sea King hvordan redningsmenn arbeider fra vinsj. Helikopteret ble deretter stående på display slik at de som ville kunne komme og se.

Lenger ute i arrangementet måtte derimot publikum forlate helikopteret, da det måtte rykke ut på skarpt oppdrag.

Bildeserie

 Foto: Geir Arne Løland
Flyinteresserte hadde strømmet til allerede kort tid etter åpning. Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
Å få kikke rundt inni helikoptrene var særlig stas blant de minste. Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
Sola videregående skoles flylinje har i anledning arrangementet rullet bort sitt eksemplar av F-5 Freedom Fighter, en tidligere traver i det norske Luftforsvaret. Foto: Geir Arne Løland
Spitfire og Mustang skal ta av for å øve inn et oppvisningsnummer. Det trekker folk til gjerdene.  Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
Supermarine Spitfire slikker sol mens det venter på sin tur til å vise hva den er god for. Spitfire ble brukt av det norske luftforsvaret etter krigen, og var under krigen en viktig brikke i britenes forsvar av Storbritannia under «Battle of Britain».  Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
330-skvadronen viste frem egne kapasiteter da de demonstrerte hvordan en redningsmann opererer fra vinsj. Sea King-helikopteret måtte midt i arrangementet ut på et skarpt oppdrag.  Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
De som ønsket kunne få kjøre tog i bagasjetraller. Billettpengene gikk til støtte til kreftsyke barn. Foto: Geir Arne Løland
Amerikanske North American P-51 Mustang er klar for take-off. Det amerikanske jagerflyet var ved siden av engelske Spitfire en av tyske Luftwaffes største skrekk under 2. verdenskrig.  Foto: Geir Arne Løland
T-6 Texan «Harvard» kommer tilbake etter endt rundtflyvning.  Foto: Geir Arne Løland
Også bilen var godt representert på arrangementet, med flotte sportsbiler, nye som gamle.  Foto: Geir Arne Løland
Fjernstyrte fly var også representert. Vinden gjorde derimot sitt for at det ikke ble noen flytur med dette fjernstyrte jetflyet.  Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
Saab Safir står klar til akrobatisk oppvisning. Flyet fra 1957 var et aktivt skolefly i det norske luftforsvar frem til 80-tallet, da det ble byttet ut med Saab Safari.  Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
Stor motor krever stor eksospotte. En norsk F-16 fra 338-skvadronen stasjonert på Ørland Hovedflystasjon i Sør-Trøndelag har tatt turen innom Flydagen Sola.  Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
De Havilland Vampire står klar til avgang.  Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
Saab Safir viser krefter.  Foto: Geir Arne Løland
I hangaren sto flere fjernstyrte fly og droner til utstilling. Foto: Geir Arne Løland
To T-6 Texan «Harvard» med formasjonsflyvning. Foto: Geir Arne Løland
 Foto: Geir Arne Løland
Dagens store høydepunkt; Spitfire og Mustang side om side. Maskinene viste det fremmøtte publikum hvorfor de har status som ikoniske jagerfly.  Foto: Geir Arne Løland

Flydagen 2015

Flydagen Sola 2015 ble arrangert 5. september. Se bildene her.

Se bildet større

Dagens store høydepunkt var Spitfire og Mustang i tett formasjon. To ikoniske jagerfly, som må kunne gis mye av æren for de alliertes triumf i luften under andre verdenskrig. FOTO: Geir Arne Løland

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!