Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Første flyvning på biodrivstoff

Første flyvning på biodrivstoff

SAS flyr for første gang med biodrivstoff neste tirsdag, og lander i 5-tiden. FOTO: Trine Barka Højmark

SAS og Norwegian skal neste tirsdag gjennomføre de aller første flyvningene på biodrivstoff i Norge. Topplederne i selskapene har virkelig troen på at dette er fremtiden.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.11.2014 kl 21:56

Tirsdag 11. november skal de aller første flyvningene i Norge på biodrivstoff finne sted.

- Vi har tro på at dette er framtiden, sier topplederne i de to selskapene.

Om ettermiddagen neste torsdag tar ett SAS-fly og et Norwegian-fly av fra Trondheim og Bergen med hele 48 prosent bærekraftig biodrivstoff på tanken.

- SAS har jobbet i over ti år med å påskynde kommersialiseringen av fornybart drivstoff. Selv om SAS har redusert det totalt CO2-utslippet fra vårt selskap på hele 13 prosent siden 2005, kan vi med biodrivstoff i flyene markant redusere de klimapåvirkende utslippene på ferden mot en mer bærekraftig luftfart. Den flyvningen vi nå skal gjennomføre er et bevis på at løsninger finnes, så da gjenstår det å skape forutsetninger for at dette skal bli virkelighet i stor skala i Skandinavia, sier konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson i en pressemelding.

- Et viktig tiltak

- I Norwegian er vi svært opptatt for å gjøre at vi kan for å gjøre luftfarten mer miljøvennlig. Norwegian har som mål å redusere CO2-utslipp med 30 prosent per passasjer i perioden 2007 til 2015. Det viktigste miljøtiltaket er nye fly, og Norwegians flåte er blant de nyeste og mest miljøvennlige i Europa. Men nye fly er ikke nok. Bærekraftig biodrivstoff er også et viktig tiltak. Denne flygningen med biodrivstoff fra Bergen til Oslo er derfor en viktig milepæl i bransjens felles arbeid for å gjøre bærekraftig biodrivstoff tilgjengelig for flyselskapene, sier konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos i en pressemelding.

Drivstoffblandingen som er av 48 prosent biojetdrivstoff er initiert av Avinor og miljøstiftelsen ZERO.

- Avinor har de siste årene ledet norsk luftfartsbransjes arbeid med å kartlegge mulighetene for biodrivstoffproduksjon for luftfarten basert på norsk skogvirke, og vi har satt betydelige ressurser inn i dette arbeidet, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Flygningene er dagen før årets Avinor-konferanse, som det forøvrig inviteres til av Avinor og ZERO, på Flyporten ved Oslo Lufthavn.

Avhengige av fornybare løsninger

ZERO er glade for at også SAS og Norwegian har hengt seg på sitt og Avinors prosjekt med tanke på arbeidet de har lagt ned innenfor biodrivstoffutviklingen i luftfarten.

- Man kommer til å fly i et fremtidlig lavutslippssamfunn, så vi er avhengige av å finne gode og fornybare løsninger som kan erstatte fossilt drivstoff, og det eneste reelle alternativet per i dag er biodrivstoff, sier leder av ZERO, Marius Holm i en pressemelding.

- Bruk av biodrivstoff gir viktige og nye industrimuligheter i Norge. ZERO mener det finnes virkemidler for å introdusere fornybart drivstoff på en rimelig måte gjennom differensiering av landingsavgiftene, slik at det skapes etterspørsel etter fornybart drivstoff. Drivstoffes som det skal benyttes seg av under flygingene er en blanding av 48 prosent bærekraftig biojetdrivstoff basert på brukt frityrolje, og 52 prosent konvensjonell jetparafin. Målet er at biodrivstoff til bruk i norsk luftfart på sikt skal produseres av biomasse fra norsk skog, legger Holm til.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!