Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kan bli satt i trafikk tidligere enn planlagt

MS «Bergensfjord» ble overlevert i går

Kan bli satt i trafikk tidligere enn planlagt

Mandag ble MS «Bergensfjord overlevert fra verftet. F. v: Prosjektleder Håvard Larsen og administrerende direktør Anders Straumsheim i Bergen Group Fosen og administrerende direktør Ingvald Fardal og teknisk direktør Morten Larsen i Fjord Line. FOTO: Jan Petter Selbekk

Mandag fikk Fjordline overlevert MS «Bergensfjord» fra verftet. Nå åpner rederiet for å sette skipet i trafikk tidligere enn planlagt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.02.2014 kl 19:17

- Ferdiggjøringen av skipet har gått raskere enn planlagt. Vi vurderer derfor muligheten for å starte seilingene tidligere enn planlagt, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i en pressemelding.

Driller mannskapene

Planen har tidligere vært at skipet skal settes i trafikk fra torsdag 3. april, men nå åpner redieriet for å fremskynde seilingsstarten.

- Vi er meget tilfreds med at Bergen Group Fosen har levert skipet i henhold til den tidsplanen som ble avtalt i fjor sommer. Dermed har vi nå tilstrekkelig tid til innkjøring av teknisk utstyr og kvalitetssikring av drift og logistikk. Hvis mulig kommer vi til å starte seilingene tidligere enn planlagt, sier Fardal.

Bergensfjord ble overlevert fra Bergen Group Fosen på Rissa mandag. Tirsdag satte det kursen for Hirtshals og i løpet av de kommende ukene skal rederiet installere utstyr om bord og drille mannskapet i alle prosedyrer.

To skip

Søsterskipet MS «Stavangerfjord» startet sine seilinger på strekningene Bergen - Stavanger - Hirtshals og Hirtshals - Langesund i fjor sommer. Med begge skipene i trafikk vil rederiet ha avganger fra alle de fire havnene hver dag.

- Dermed starter en ny æra i fergetrafikken mellom Norge og EU som vil få stor betydning både for reiselivet og næringslivet for øvrig. Salget av billetter i sommermånedene er meget lovende både i Norge og på kontinentet, sier Fardal.

Mindre utslipp

De to skipene er identiske og drives med flytende naturgass (LNG). Dette innebærer, ifølge rederiet, at utslippene av nitrogenoksid (NOx) reduseres med 92 prosent sammenliknet med utslippene fra skipsmotorer som drives med tradisjonell tungolje.

Utslippene av svovel er fraværende, mens utslipp av partikler reduseres med 98 prosent og CO2-utslippet reduseres med 23 prosent.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!