Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kan gjøre stor skade

- Det som bekymrer oss mest, er at privatpersoner ikke har nødvendig kunnskap om det ansvaret de har i forbindelse med eventuelle ulykker.

Tekst:

Publisert:

Det sier Tor O. Iversen, kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet.

I dag er 53 droneoperatører godkjent av tilsynet. Tilsynet har ikke anslag for hvor mange som flyr ulovlig uten operatørlisens, men frykter at det er mange.

- Vi vet at det er svært mange flere enn de vi har oversikt over. Derfor jobber vi nå med en kampanje for at flest mulig skal få nødvendig kunnskap. I løpet av året håper vi også å få på plass et nytt regelverk som blant annet skiller på type fartøy og vekt, sier Iversen til Solabladet.

LES OGSÅ: Private droner bekymrer Forsvaret

Han opplyser at tilsynet arbeider med en ny forskrift som skal gjelde for fjernstyrte, ubemannede fly. Hvorvidt det samtidig vil bli foreslått regler som skal gjelde for modellflygning, er ikke avklart.

Politiet kan stenge luftrommet

Foreløpig har ikke tilsynet tatt stilling til Forsvarets krav om at luftrommet over brann- og ulykkessted skal stenges for dem som ikke er del av redningsoperasjonen.

- Dette er noe vi nettopp har fått på bordet og derfor ikke har hatt tid til å vurdere. Samtidig er det viktig å peke på at politiet allerede har mulighet til å stenge luftrom over skade- og ulykkessteder, sier Iversen.

LES OGSÅ: - Ikke forstyrr redningsarbeidet

I kravene til de godkjente operatørene står det også eksplisitt at «RPAS operasjoner i nærheten av ulykkes- eller skadested hvor nødetater er i arbeid, vil normalt kreve tillatelse fra lokal innsatsleder».

Kan være farlig

Han påpeker at privatpersoner som flyr droner har et stort ansvar.

- En drone, selv om den veier svært lite, kan føre til store skader på personer eller eiendom dersom den faller fra store høyder. I tillegg kan droner også føre til farlige situasjoner, dersom den blir operert i luftrom som også trafikkeres av andre luftfartøyer, sier Iversen.

- Hvor flinke er leverandører og selgere av slikt utstyr til å informere kundene om hvilke regler som gjelder?

- Vi har i liten grad oversikt over hvor gode leverandørene er på å informere om det regelverket som finnes. I forbindelse med informasjonskampanjen, er det derfor naturlig å kontakte leverandørene med informasjonsmateriell som for eksempel kan legges ved forsendelsene når de sendes til kundene, sier Iversen.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!