Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kutter i oljerute etter en drøy måned

Kutter i oljerute etter en drøy måned

I høst kunne lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ønske BMI Regional sin styreleder Ian Woodley velkommen til Sola. Selskapet vil fremdeles fly mellom Sola og og Harstad/Narvik, men kutter flygningene til Tromsø. FOTO: Andreas Askildsen

Kun én måned etter oppstarten, annonserer BMI Regional kutt i ruten til Nord-Norge.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.03.2014 kl 15:16

Det britiske flyselskapet lanserte i fjor høst en ny oljerute som skulle binde Stavanger sammen med oljebyene i Nord-Norge. Ruten mellom Stavanger, Harstad/Narvik og Tromsø startet opp 23. januar, men forrige uke ble ruten kortet inn.

Ikke lønnsomt

Selskapet vil fortsette flygningene mellom Stavanger og Harstad/Narvik, men dropper Tromsø som endestopp.

Nedleggelsen av ruten kommer som et resultat av «et annet flyselskap» har økt minimumskravet til transittid mellom Tromsø og til to timer. Den tidligere minimumskrav til transittid var 30 minutter, skriver selskapet i en pressemelding.

Endringen skal ha skjedd da BMI lanserte oljeruten i oktober i fjor.

«På bakgrunn av tilbakemeldinger fra kunder, reisebyråer og andre aktører den siste uken, er BMI Regional kommet frem til at det ikke lenger er lønnsomt å operere ruten til Tromsø uten forbindelse videre til Hammerfest», skriver selskapet.

Må sjekke inn på nytt

Widerøe, som flyr mellom Tromsø og Hammerfest, vil på ingen måte ta på seg skylden for kuttene.

- Om man hadde klart å ha en transittid på 30 minutter ville det vært veldig imponerende. Særlig med tanke på at vi stenger vår innsjekking 30 minutter før avgang, sier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe, til avisa Fremover.

Overfor samme avis påpeker han at de to flyselskapene ikke har noen samarbeidsavtale. Dermed må passasjerene hente ut bagasjen sin for å sjekke inn på nytt igjen, noe som gir økt transittid. For passasjerer som reiser med flyselskap Widerøe samarbeider med, kan transittiden være kortere.

Kutter kun i nord

Samtlige BMI-flygninger mellom Harstad/Narvik og Tromsø ble avlyst fra mandag 3. mars. Passasjerer som har bestilt flybillett med avreise etter 3. mars, får billettene refundert, opplyser selskapet.

BMI Regional vil fortsette som tidligere med flygninger fem ganger i uken mellom Stavanger og Harstad/Narvik. Også rutene fra Stavanger til Kristiansund og Göteborg vil fortsette som normalt.

Fortsatt direkteforbindelse

Selv om BMI Regional kutter Tromsø som endestopp for oljeruta, vil det fremdeles være direkteforbindelse mellom Sola og Tromsø. 30. mars starter SAS opp sin direkterute mellom Sola og ishavsbyen.

Selskapet skal operere ruten med Boeing 737 Next Generation.

- Det vil gi kortest mulig flytid og utmerket forbindelse mellom Hammerfest og Stavanger, sa Eivind Roald, konserndirektør for salg og marked i SAS, da ruten ble lansert i januar.

Etterspurt av næringslivet

Direkteforbindelsene mellom Sola og Nord-Norge kommer som en direkte konsekvens av en større spørreundersøkelse som avdekket et stort behov for direkteruter til oljeregionene i nord.

Undersøkelsen, som ble bestilt av kommunene Hammerfest, Tromsø, Harstad, Brønnøysund og Sandnessjøen sammen med Stavanger Lufthavn Sola og Greater Stavanger, viser at næringslivet kan spare 400 millioner kroner i året på en direkterute fra Stavanger til Harstad og Tromsø.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!