Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

SE VIDEO:

På «rånetur» med politiet

Det er mye å tenke på når du kjører i 142 kilometer i timen.

Tekst:

Publisert:

– Hopp inn, sier politiførstebetjent Kjell Klepp.

Etter en kraftig lunsj med indisk på menyen og Nougatti til dessert, setter Solabladets utsendte seg inn i baksetet på politibilen som venter utenfor.

Klemt inne sammen med politistudentene Amalie Fjogstad og Camilla Jensen fester journalisten ivrig setebeltet. Bak rattet sitter student Bent Olsen, og ved siden av har instruktør Klepp benket seg med penn og papir. Her skal det trenes på utrykning.

Se bildet større

Politistudent Bent Olsen må ta utrykningskurs for å bli ferdig utdannet. FOTO: Linn Iren E. Nilsen

– Du skal få en rundtur for å se hvordan vi jobber, sier Klepp, mens politistudent Olsen tråkker på gassen og bilen beveger seg rolig i retning mot Røyneberg.

I løpet av to uker skal de tre studentene i bilen bli habile utrykningssjåfører. De skal lære å beherske høy fart i livsviktige situasjoner. Allerede har de bestått den muntlige teoridelen. Fredag skal de vise sensor hva de er gode for bak rattet.

– Som utrykningssjåfør har du et veldig stort ansvar. Du skal kjøre effektivt, men vise hensyn, sier Klepp.

Ingen biljakt

Vi kjører på Nesbuvegen og passerer Kiwi-butikken på Joa. Politistudent Olsen tråkker hardere på gassen. Han trykker på en knapp og det begynner å blinke blått på taket. Nålen på speedometeret nærmer seg 90, selv om vi befinner oss i en 60-sone.

Olsen trykker på enda en knapp på dashbordet. Sirenen begynner å ule. Bilene foran sakter farten og kjører inn mot siden. Politibilen passerer uten problem.

– Hvor stor fart kommer dere opp i under slike øvelser?

– Den slags informasjon gir vi ikke til pressen, sier Klepp og flirer.

– Det varierer jo, legger han til. Det kommer an på hvor vi befinner oss. Det skal være forsvarlig.

– Hender det at dere øver på biljakt og har en falsk skurk som kjører foran?

– Nei. Det er ikke en del av dette kurset, sier Klepp.

– Åh, men det hadde vært kult, sier den ene studenten i baksetet.

– Biljakter skjer relativt sjelden, men utrykning er vanlig, sier Klepp.

Se bildet større

Student Camilla Jensen synes det er morsomt å få god fart på bilen. FOTO: Linn Iren E. Nilsen

I 140

Vi er ved Nesbuvegens ende. Olsen vrir rattet og gasser ut på E39. Himmelen åpner seg og regnet pisker frontruten mens sjåføren øker farten.

– Det er litt trafikk på motorvegen. Bilen blir sett. De flytter seg nå, sier Olsen.

– Sjåføren skal alltid kommentere kjøringen høyt underveis. Dette gjør vi for at det skal være så sikkert som mulig. En skal være trygg på at bilene foran har for sett oss før vi passerer, forklarer Klepp.

Nålen på speedometeret er på 140-tallet og bilen skyter fart mot Sandnes. De andre bilistene viker høflig til siden, mens politibilen kjører mellom rekkene av biler i det sørgående feltet.

– Er det ikke herlig å kjøre når alle flytter seg?

– Jo, det er jo det, innrømmer Klepp.

– Blir dere fristet til å sette på blålysene når dere står i rushet på vei hjem fra jobb?

– Jeg tror utfordringen for studentene her blir å koble av når du skal kjøre normal kjøring, sier Klepp.

Det er visst ikke fritt frem for å kjøre med blålys og sirene heller.

– Det er kun lov når det er nødvendig for lette tjenesten, redde liv, begrense skade på person eller materielle verdier, sikre bevis eller pågripe personer, sier student Amalie Fjogstad, som tydeligvis har pugget pensum.

– Hvordan har det vært å sitte bak rattet og kjøre utrykning for første gang?

– Det har vært gøy. Du får litt ekstra adrenalin og det er mye å tenke på. En blir velidig sliten etterpå, sier Fjogstad.

Se bildet større

– Det viktigste er å kjøre effektivt og hensynsfullt, sier Kjell Klepp som er instruktør. FOTO: Linn Iren E. Nilsen

Oppmerksomhet

Når politibilen svinger til høyre ved IKEA viser det seg at noteringen på journalistblokken, i kombinasjon med utrykningskjøring, er en dårlig kombo. Baksetet føles varmt og trangt.

Idet bilen kjører over Løvenstrasse og tar til høyre inn på Luramysveien mot Sandnes, begynner journalisten å angre på Nougattien.

– BMW'en har sett oss, kommenterer Olsen og svinger elegant forbi bilen foran.

– Utrykningskjøring blir på mange måter et samarbeid mellom utrykningsføreren og medtrafikantene. Det er viktig at vi viser tydelig hvordan vi har tenkt å kjøre, slik at de andre kan tilpasse plassering og farten, sier Klepp.

Etter trafikkreglene skal alle trafikanter gi fri vei for utrykningskjøretøy. Det betyr at dersom det kommer en politibil, sykebil eller brannbil må du umiddelbart vike til siden og stanse om nødvendig.

– Hvor ofte er utrykningskjøretøy involvert i trafikkulykker? spør journalisten, mens Nougatti og indiske krydderier begynner å danse tango i magen.

– Det er lite forskning på dette, men i en gammel forskningsrapport fra Sverige står det at det er dobbelt så høy risiko for ulykker under utrykning, som under vanlig kjøring, sier Klepp.

Mens journalisten putter hodet ut vinduet forteller førstebetjenten at folk her i distriktet generelt er flinke til å ta hensyn til utrykningskjøretøyer.

– Det er selvfølgelig noen som kan følge bedre med i speilet, men jevnt over er det bra, sier Klepp.

Se bildet større

Studentene bytter på å kjøre selv og sitte bak. Amalie Fjogstad og Bent Olsen ble ikke kvalme, i motsetning til undertegnede. FOTO: Linn Iren E. Nilsen

Bråbrems

I et lyskryss i Sandnes sentrum må politibilen gjøre en bråbrems, når en hvit personbil brått bytter fil. Tangodanserne i magen gjør et hopp.

– Det gjelder å følge godt med hele tiden, sier Klepp og forteller at politiet skal kjøre utrykningskurs i distriktet de åtte neste ukene.

– De som er mye på veien vil nok kjenne belastningen dette medfører, sier han mens bilen øker farten mot Soma.

Journalisten har kjent belastningen for lengst. Turen videre til Tananger, rundt Hafrsfjord og tilbake til Solakrossen preges av vind i håret og hyppige svelg.

– Neste gang skal vi ta med sånne papirposer de har på fly og ferjer til deg, humrer Klepp når bilen endelig stopper i Soltunvegen og journalisten velter ut.

Aldri har det vært så godt å være tilbake på kontoret.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!