Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

På Røyneberg er de bare 15 i hver klasse

På Røyneberg er de bare 15 i hver klasse

Rektor på Røyneberg skole, Siri Andersen, mener elevene på første trinn får større læringsutbytte av bare å være 15 elever i hver klasse.

På førstetrinnet på Røyneberg skole har de siden 2002 prioritert å ha små klasser. Det betyr at det bare er 15 elever i hver klasse.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.11.2015 kl 20:28

– Det er nasjonale føringer for tidlig innsats, men på Røyneberg skole har vi hatt vedtak om å prioritere førsteklasse siden 2002, sier rektor ved Røyneberg skole, Siri Andersen.

Derfor er det bare 15 elever i hver klasse på første trinnet. De har valgt å ha små klasser for de yngste elevene for at de skal få en bedre oppfølging.

– Læreren får mer tid til å se og følge opp eleven. Når det er økt lærertetthet får man også tatt tak i ting på et tidligere stadium. Det kan føre til at det blir mindre behov for spesialundervisning, sier Andersen.

Solabladet ble tipset av en forelder som var svært fornøyd med at det var små klasser på Røyneberg skole. Det synes rektoren er kjekt.

Økt læringsutbytte

Vedtaket om å ha små klasser på første trinn ble lagt inn lenge før Andersen ble rektor på Røyneberg, men hun tror likevel det er noe hun ville prioritert om det ikke fantes et vedtak på det. Hun mener skolen får mye igjen av det.

– Det er først og fremst i norsk og matte at vi får mest igjen for dette. Læringsutbytte er viktig, og man får bedre tid til den enkelte elev. I tillegg blir læreren bedre kjent med elevene og det er bra for gruppen videre. Læreren rekker å bli godt kjent med elevene, og da kjenner læreren bedre til nivået til den enkelte elev, sier Andersen.

Hun mener også det er lettere å tilrettelegge for tilpasset opplæring når det er mindre klasser, og det fører til at læringsutbyttet øker.

– Og det er jo derfor man er på skolen - for å lære, sier rektoren.

Blandede grupper

På Røyneberg skole har de ikke klasser, men grupper og de får tildelt fargere blå, gul og rød i stedet for bokstavene A, B og C. På førstetrinn har elevene basisfagene norsk, matte og engelsk sammen med sin gruppe på 15 elever. De andre fagene, som samfunn, kunst og håndverk og gym, har de på tvers av gruppene. I disse fagene kan det derfor bli flere elever enn 15 per gruppe.

– På denne måten kan vi se om noen grupper fungerer bedre enn andre eller dårligere enn andre, sier Andersen.

Hun peker på at førsteklassingene også kommer fra en annen kultur i barnehagen, hvor ikke alt styres av klokka. Ved å ha mindre klasser, mener rektoren at overgangen fra barnehagen til skolen blir tryggere.

– Og så får vi bedre tid til å tenke på klasseledelse og miljø, og det er viktig, sier hun.

Satser på dette

Etter hvert som elevene blir eldre kan de havne i større grupper, men skolen vil så langt det er mulig beholde de små klassene på 15 elever. Spesielt i småskolen, som er fra 1. til 4. klasse.

– Men det handler jo om ressurser. Likevel kan en større gruppe bestå av 18 elever og da er det jo fortsatt en liten gruppe. Vi prøver å ha små klasser, men vi får ikke til å ha det helt ut syvende klasse, sier Andersen, og peker på at det er en helhetsvurdering.

Skolen gjør likevel mye for at det ikke skal bli en brå overgang fra en liten til en stor klasse. Rektoren peker også på at små klasser er noe hun prioriterer høyt, og hun vil kutte mange andre steder før hun kutter bort satsingen på 1. klasse.

– Hvis vi måtte gjøre nedskjæringer ville jeg kutte på andre punkt før jeg gjorde noe med dette. Vi får veldig mye igjen for dette, sier hun.

Bra med mindre

Inger Marie Mæland har vært lærer for første klasse på Røyneberg skole i 30 år. Hun synes skolen alltid har vært flink til å ha god bemanning for de yngste elevene.

– Det betyr mye. På denne måten klarer vi å fange opp den enkelte elev og vi blir bedre kjent. Vi har også stasjonsundervisning og da har vi bare fire barn per gruppe, sier Mæland.

Hun synes skolen satser på de yngste elevene og synes det er greit å ha en blanding av mindre og større grupper med elever.

Se bildet større

På Røyneberg skole har de vært 15 elever i hver klasse på første trinn siden 2002.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!