Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

SAS legger ned Houston-ruten

SAS legger ned Houston-ruten

Direkteruten mellom Sola og Houston har vært betjent av PrivatAir. Flyet har vært et rent businessklasse-fly med 44 seter. Nå bygges flyet om og ruten flyttes til København for å styrke tilbudet mellom den danske hovedstaden og New York. FOTO: Line Viste

Årsaken er betydelig mindre trafikk mellom oljebyene. Flyet flyttes til København.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.09.2015 kl 14:12

SAS velger å avslutte direkteruten mellom Sola og Houston grunnet nedgangstider i oljebransjen.

Det melder selskapet i en pressemelding tirsdag morgen.

Rent businessfly

Dette var en nisjerute skreddersydd for næringslivet. Flyet hadde kun 44 seter, samtlige av dem businessklasse.

– Oljeruten var et resultat av en konstruktiv og kreativ produktutvikling mellom SAS og våre kjernekunder i oljeindustrien. Vi har gjort et helhjertet forsøk det siste året ved å søke muligheter for dens fortsatte eksistens i markedet. Dessverre må vi konstatere at nedgangen i oljebransjen også påvirker oss, og dette forklarer hvorfor vi flytter flyet for å forsterke tilbudet mellom København og New York, hvor markedspotensialet er vesentlig bedre nå, sier konserndirektør for kommersiell avdeling i SAS, Eivind Roald.

Ruten startet opp for kun litt over ett år siden, og med et dramatisk fall i oljeprisen og betydelig redusert aktivitet i bransjen, var timingen uheldig.

Ruten til Houston betjenes for siste gang fra Stavanger den 23. oktober, og retur med ankomst i Stavanger den 24. oktober. SAS sørger for å hjelpe alle de som er booket etter disse datoer.

– Jeg beklager naturligvis overfor de kunder som har været lojale til ruten, og som ikke lenger vil tilbys denne direkte muligheten, sier Eivind Roald.

- Må følge markedet

Elisabeth Strømstad, sjef forretningsutvikling i Avinor Stavanger, sier at de har vært klar over utfordringene med ruten og har vært i dialog med SAS om hvordan de kan bidra til å beholde tilbudet. Det viste seg å ikke være mulig i dagens marked.

– Vi synes det er kjempetrist at ruten forsvinner, for dette har vært på ønskelisten hos næringslivet lenge. Samtidig forstår vi at SAS må agere etter markedet, sier Strømstad til Solabladet.

Lufthavnen reflekterer hvordan markedet er i regionen, og med et bratt oljeprisfall, redusert aktivitet og en rekke arbeidsplasser som har forsvunnet, viser dette igjen på flystatistikken det siste året.

I mai meldte Air France at de slutter å fly direkte mellom Sola og Paris i oktober, etter kun halvannet år med ruten i drift.

I begynnelsen av august besluttet også Lufthansa å avslutte sine daglige avganger mellom Sola og Frankfurt av samme årsak.Dette tilbudet opphører også i slutten av oktober.

Samtidig håper Strømstad at aktiviteten kan ta seg opp når Johan Sverdrup-utbyggingen kommer i gang for fullt.

– Tror du det er mulig å få denne type direkterute tilbake?

– Det er vanskelig å si om dette tilbudet kan komme tilbake. Ruten ble etablert på et dårlig tidspunkt, så det vil nok gå en god stund før vi får dette produktet igjen, sier Strømstad.

Flere turister med svak krone

– Vil dere nå rette strategien mot andre typer reisende enn rene forretningsreisende?

– Vi jobber alltid med flyselskap og tilbud som ikke er tilstede her, og det vil vi fortsette med. Det vi ser er at innkommende turisme blir stadig viktigere. Norge og Stavanger er attraktiv som feriested, og nå som vi har en svak kronkurs er det enda flere som kommer hit. Vi har et fantastisk produkt å vise verden, sier Strømstad.

Oftere til København

Når flyet, en Boeing 737-700, flyttes til København, skal det bygges om fra å være et rent businessfly til å få 66 seter i SAS sin rimeligere prisklasse.

Samtidig melder SAS at de styrker tilbudet mellom Stavanger og København med omlag 20 prosent ved å gå fra flytypen CRJ900 til Airbus 320 og 321 på flere av frekvensene.

Da Houston-ruten startet opp beskrev lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen det som et etterlengtet tilbud som var høyt på ønskelista til næringslivet.

– Dette er i særstilling en rute som har vært flagget høyt gjennom mange år, og etableringen er et svar på et ønske som næringslivet har hatt høyt på sin ønskeliste, sa han til Solabladet den gang, og beskrev det som en «bokgjørende endring».

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!