Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Satser for fullt i Solakrossen

Satser for fullt i Solakrossen

Silje Rosvold eier og driver butikken «Bohemia» i Solakrossen sammen med mannen. Nå legger hun ned i Stavanger og satser for fullt i Solakrossen. FOTO: Anne Buckle

Silje Rosvold legger ned butikken i Stavanger og satser alt i Sola. – Det er her kundene vil komme, sier hun.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.01.2014 kl 00:36

Sist uke skrev Solabladet at flere av butikkene i Solakrossen legger ned. Silje Rosvold i «Bohemia» gjør motsatt, og legger ned butikken i Stavanger sentrum etter litt over et halvt år.

– Omsetningen i Stavanger har ikke vært den samme som i Sola, sier hun.

LES OGSÅ: Flere butikker legger ned

Millionomsetning

Tallene viser en omtrentlig omsetning på 5,3 millioner kroner i 2012 og 7,5 millioner i fjor. Det inkluderer butikken i Stavanger.

– Vi hadde et fint sammenlikningsgrunnlag. Vi åpnet her i Sola i mai for nesten fire år siden, og vi åpnet i mai i Stavanger. Omsetningen fra mai til desember i Sola var mye høyere enn i samme periode i Stavanger selv om vi er både kjent og har et godt kundegrunnlag, forklarer Rosvold.

Resultatet var å kutte ut butikken i sentrum.

– Det er like greit å bli, og satse her, sier hun.

Bohemia har to ansatte i full stilling, en halv stilling og flere ekstrahjelper.

– Vi er heldige og har overkommelig leie. Da går det an å ta ut lønn. Det er synd dersom husleien skal være avgjørende for om en kan drive butikk eller ikke, sier Rosvold.

– Lojale kunder

Butikken selger både klær og interiør i det dyrere sjiktet, men det forhinder ikke kundene til å strømme til Solakrossen.

– Jeg tror det er fordi vi har attraktive merker. Vi er personlige på service og er opptatt av å bli kjent med kunden. I tillegg fornyer og forandrer vi hele tiden. Det inspirerer, mener Rosvold.

– Men jeg har ikke monopol på vett, legger hun til med et smil.

Det er likevel ikke tvil om at hun har «fått det til» i et sentrum preget av usikkerhet.

– Hvor kommer alle kundene fra?

– Solabuen er veldig patriotiske og støtter opp om Solakrossen, ellers kommer folk fra Sandnes og Stavanger. Vi har lokale kunder som kommer ofte, sier hun, og forteller at tilbakemeldingen er at det er lettvint med parkering og dermed å komme innom en kjapp tur.

– Beinhard jobbing

Neste prosjekt på Rosvolds horisont er en nettbutikk. Men hun har store ønsker for butikken i Solakrossen også.

– I mine drømmer har jeg hele huset og huset bak. Det vil jeg innrede med interiørmøbler og drive utekafé i bakgården, sier hun med drømmer i blikket.

Hun har tydelige tanker om hvordan et levende sentrum kan være.

– Det krever butikker, ikke kontorer og legesentre. Kommunen kunne kommet på banen for å legge til rette for gründerne, sånn at noen våger, sier Rosvold, men legger at det likevel ikke er lett å drive butikk.

– Det er beinhard jobbing, og en sitter ikke igjen med så mye, sier hun.

Faktaboks

SAKEN:

• Flere butikker i Solakrossen legger ned i ukene som kommer.

• Forklaringene er høy leie, mangel på egnede lokaler og færre kunder.

• Sentrumsplanen for Sola ble endelig vedtatt i september i fjor.

• «Bohemia» selger godt i Solakrossen og stenger butikken i Stavanger.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!