Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sikkerhet på jobb

Sikkerhet på jobb

 

HMS-ansvarlig Renate Skien passer på sikkerheten i Sømmevågen-utbyggingen.

Tekst:

Publisert:

Alle som har kjørt forbi fly-plassen til Tananger kan se at det er et stort veiprosjekt på gang. På dette veiprosjektet i Sømmevågen jobber Renate Skien. Hun er bygningsingeniør og HMS-leder der. Jeg vil intervjue henne om HMS-jobben, HMS er forkortelse for helse, miljø og sikkerhet.

- Jeg begynte å jobbe med HMS i 2014 i et stort bruprosjekt i Ryfylke. I Sømmevågen har jeg vært HMS-leder siden januar.

- Det varierer mellom 40 til 70 personer avhenging av hvilke arbeid som pågår.

- Trafikkavviklingen rundt anlegget har gått over all forventning. Større omlegginger av trafikken og arbeid som forstyrrer trafikken blir lagt til kveld og nattetid, og ferdigstilles helst før flytrafikken starter. Slik forsikrer vi oss om at minst mulig av den daglige biltrafikken ikke blir forstyrret.

- På prosjektet er det 2-3 damer, inklusiv meg selv.

- Jeg legger til rette for, og følger med på at lover og regler blir fulgt slik at det blir en sikker og skadefri arbeidsplass. Når nye personer kommer til prosjektet, går vi igjennom en personlig sikkerhetsinstruks, hvor det ?legges vekt på regler på prosjektet som må følges, slik som bruk av personlig verneutstyr. Jeg følger også opp innleverte rapporter på uønskede hendelser, og leder vernerunder på prosjektet.

- Alle er nødt til å bruke ?synlighetsklær med refleks samt hjelm og vernesko. Hansker og vernebriller må også benyttes ved spesielle arbeidsoperasjoner slik som støpe arbeid.

- Det blir brukt gravemaskiner, lastebiler, mobilkran, asfalteringsmaskiner, bore og pelerigger, ?betongbiler og betongpumpebiler.

- Tunnelprosjektene i ?forbindelse med Ryfast får det meste av medieoppmerksomhet for veiprosjekter nå for tiden. Vi hadde for øvrig nylig besøk av selveste statsministeren Erna Solberg, og dette medførte noen avisoppslag og nyhetsoppslag.

- Det er flest nordmenn men vi har også folk fra Polen, Tyskland, Litauen og Slovakia

- HMS er viktig fordi vi ønsker at alle skal komme uskadet hjem til familiene sine etter endt arbeidsdag. En ryddig, sikker arbeidsplass hvor folk trives medfører også et godt prosjektresultat.

- Vi har ikke hatt noen alvorlige ulykker på prosjektet. Det har kun vært et par mindre uhell som ikke har ikke har medført fravær fra jobb.

- Vi holder vernerunder og ?hyppige inspeksjoner på anlegget for å forsikre at sikkerhetbestemmelsene på prosjektet blir etterfulgt. Vi holder også møter i ledelsen, og HMS infomøter med arbeiderne, hvor vi tar opp aktuelle temaer for prosjektet.

- Veiprosjektet skal være ferdig om cirka ett år.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!