Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Regjeringen har lagt frem sitt forslag:

Snart blir bompakken vedtatt

Snart blir bompakken vedtatt

Det kan bli over dobbelt så dyrt å kjøre gjennom bomstasjonene i rushtiden fra 2018. FOTO: Arkivfoto

Det er to år siden Fylkestinget vedtok bompengepakken for Nord-Jæren. Først nå har regjeringen lagt frem sitt forslag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.12.2016 kl 11:17

I dag ble forslag til stortingsvedtak om Bypakke Nord-Jæren lagt fram i statsråd. Nå gjenstår bare godkjenning i Stortinget før de nye bomringene er endelig vedtatt.

– I tråd med ønsker og vedtak fra lokale folkevalgte myndigheter har vi i dag lagt frem forslag om finansiering av en bypakke for Nord-Jæren i Rogaland, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Jublende fylkesordfører

– Endelig! Denne nyheten har vi ventet på lenge, sier en glad fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal på Rogaland fylkeskommune sine hjemmesider.

– Nå er det viktigste at vi kommer i gang og unngår flere forsinkelser, sier hun.

Forslaget er i tråd med lokale ønsker og vedtak. Det innebærer at prisene vil bli 44 kroner i rushtiden og 22 kroner utenom, for personbil. For tungtransport blir prisene 110 kroner og 55 kroner. Det vil bli bomringer rundt Stavanger sentrum, Sandnes sentrum, flyplassområdet på Sola, Risavika, Forus og en ytre ring mot Randaberg.

– Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy, sier Solvik-Olsen.

Ingen flere biler

Målet er en nullvekst i biltrafikk og trafikkveksten framover skal tas med kollektiv, sykling og gåing.

– Vi har nå muligheten til å gjennomføre tidenes byutviklingsløft med Bypakke Nord-Jæren, sier fylkesordføreren.

I utgangspunktet skulle de nye bomringene vært på plass fra nyåret av, men ble utsatt med ett år, siden saken har blitt liggende hos regjeringen. Nå satses det på at de nye bomstasjonene er på plass tidlig i 2018. Det er lagt opp til innkreving i 15 år fra 2018.

Disse pengene skal blant annet finansiere Bussveien, Sykkelstamvegen og Transportkorridor Vest. Totalkostnaden på pakken er 30 milliarder kroner, og av dette er 21 milliarder bompenger.

– Kommuner og fylkeskommuner må på sin side legge til rette for at flere velger å reise kollektivt, sykle og gå. En målrettet arealpolitikk vil være særlig viktig for en slik utvikling, slik at man utvikler byene slik at transportbehovet kan reduseres, understreker Solvik-Olsen

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!