Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Stangeland får bygge Eiganestunnelen

Stangeland får bygge Eiganestunnelen

I dag er det rundkjøring i krysset E39/Randabergveien på Tasta. Når den nye Eiganestunnelen står ferdig, skal krysset være planskilt. FOTO: Statens vegvesen

Sammen med Bilfinger Construction leverte Stangeland Maskin AS det laveste tilbudet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.03.2014 kl 19:28

De to bedriftene leverte et tilbud på 2,02 milliarder kroner. Dermed er de også innstilt til å bygge Eiganestunnelen på E39.

Statens vegvesen regner med byggestart i løpet av april i år. Tunnelen skal stå klar til åpning i 2019.

- Vi har innstilt et tungt og kompetent entreprenørfellesskap til det som er den største vegkontrakten i Norge, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord, i en pressemelding.

Klagefristen er ti dager. Når denne fristen er utløpt, kan partene signere kontrakten.

Omfattende oppdrag

Det er et stort arbeid som skal utføres. Totalt skal det bygges 3,7 kilometer tunnel med to løp og ramper under Stavanger. Eiganestunnelen går fra Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta. Prosjektet består av totalt 5 kilometer med ny firefeltsvei, hvorav 3,7 kilometer tunnel er Eiganestunnelen.

Prosjektet skal føre til bedre trafikkavvikling på E39, redusere antallet ulykker og avlaste dagens lokalveier. Samtidig skal det bidra til å bedre miljøet.

Foruten byggingen av selve Eiganestunnelen, får entreprenøren også oppgaven med å bygge nærmere en kilometer av Hundvågtunnelen, bygging av et omfattende system av av- og påkjøringsramper, samt en kilometer ny vei mellom Schancheholen og rundkjøringen i Madlaveien. I tillegg kommer fire nye rundkjøringer, en 170 meter lang miljøkulvert og en kilometer av Sykkelstamvegen mellom Stavanger sentrum og Forus.

Bruker masser i Jåttåvågen

Det er store mengder masser som skal hentes ut og fraktes vekk. Disse massene skal blant annet brukes til en utfylling i Jåttåvågen. Utfyllingen blir byggegrunn for nye boliger og et badeanlegg.

Eiganestunnelen går under områder med mange bygninger. Dette gjør at sikringen vil være mofattende med injeksjon, sprøytebetong og betongelement, opplyser Statens vegvesen.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!