Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Unge bedrifter

Unge bedrifter

Emilie Ellingsen (f.v), Sine Gerhardsen, Andrea Hognaland, Anne Serine Kvalvik og Simone Knudsen har laget «IRUN». En beholder med plass til mobil, kort og nøkler som man kan ha rundt armen mens man trener. FOTO: Silje Foss Langeland

– Intensjonen med faget er å få unge til å se på det å starte egen bedrift som en realistisk mulighet, sier Ingrid Ellingsen Haugland, lærer i entreprenørskap og bedriftsutvikling.

Tekst:

Publisert:

På Sola videregående skole er ett av programfagene elevene kan velge entreprenørskap og bedriftsutvikling. Her skal elevene følge prosessen fra idé til ferdig bedrift, som selger et produkt.

Alt fra idé og markedsføring, til regnskap er det som står på timeplanen.

– Videreutviklet produkt

Elevene går sammen i grupper og utvikler sin bedriftsidé. En av gruppene som har faget i år er en jentegjeng som har utviklet ideen fra tegninger til ferdig produkt. De har laget en beholder som festes med borrelås rundt armen, og som har plass til nøkler, kort og mobil mens du trener.

– Det finnes jo slike beholdere fra før, men ikke med plass til nøkler og kort i tillegg. Vi er en aktiv gjeng selv, og det var noe vi savnet med disse beholderne så vi videreutviklet dem, sier Emilie Ellingsen.

30 prosent av alle som tar dette faget ender opp med å starte for seg selv senere i livet, noe jentene også godt kunne tenke seg å gjøre. De er generelt godt fornøyde med faget de har valgt.

– Det er ikke like mye teori her som i andre fag, og vi får være veldig selvstendige. Vi har faktisk ordnet alt av sponsorer selv, sier Andrea Hognaland.

– Ja, også er det veldig god erfaring å ta med seg videre, legger Ellingsen til.

«IRUN»

På bordet ligger flere beholdere i rosa og svart med logoen «IRUN» på. Foran er en gjennomsiktig plastlomme til telefonen og en liten lomme til nøkler, mens det på baksiden finnes lommer for kort. Produktet er helt ferdig og salget er godt i gang. Sine Gerhardsen forteller at de selger hver beholder for 170 kroner og at de foreløpig har solgt for litt over 1000 kroner.

– Hvis vi får solgt alle skal vi tjene rundt 30.000 kroner. Ti prosent av inntektene gir vi til kreftforeningen, mens resten av overskuddet deles på oss fem, sier hun.

– Setter karakter ut fra helheten

Ingrid Ellingen Haugland forteller at elevene holder på med bedriften i ett år og at det er et svært praktisk fag.

– Jeg setter karakteren ut fra noen teoretiske prøver som vi har, men jeg ser mest på helhetsinntrykket til bedriften. For eksempel ser jeg på kreativiteten, markedsføringen, logoen og regnskapet, sier læreren.

Ellingsen Haugland skryter av jentene som har produsert «IRUN»

– Jentene har en veldig god idé og har gjort en god jobb i forhold til det å skape produktet fra bunnen av, sier hun.

«Sound Splash»

En annen ungdomsbedrift fra Sola videregående er guttene bak produktet «Sound Splash». Opp av en liten eske plasserer Thomas Opsanger to sorte høyttalere på bordet. De har lange, gjennomsiktige rør og i bunnen ligger en liten dam med vann.

– Det er led-lys inne i dem så når musikken spilles flyr vannet opp i ulike farger, i takt med musikken, sier Opsanger.

Guttegjengen på fire bestilte høyttalerne fra Kina, og selv om dette er et produkt som ikke er nytt på markedet, er guttene likevel sikre på at dette er en god forretningsidé.

– Vi så at disse høyttalerne var populære på Facebook og merket at de var vanskelig å få tak i fordi veldig få i Norge solgte dem, sier Fredrik Rege.

– Bare fire igjen

Guttene har drevet aktivt med markedsføring siden de begynte arbeidet med bedriften.

– Vi har markedsført oss selv på Facebook, lagt ut flyers på ulike steder og promotert bedriften på skoler, forteller Thomas Hanssen.

Høyttalerne selger de for 299 kroner per sett, og Rege forteller at salget har gått veldig bra.

– Vi fikk 30 høyttalere i desember og nå har vi bare fire igjen, sier han.

– Ja, og vi har allerede fem kunder som vi vet at skal kjøpe, så vi mangler faktisk en i forhold til etterspørselen akkurat nå, legger Malik Knapp til.

Guttene har foreløpig tjent bra på bedriften sin og gir seg ikke der.

– Vi kommer til å ha en omsetning på 10.000 kroner når vi får solgt de siste, også må vi bestille flere, sier Opsanger.

– Lærer det grunnleggende

Guttene er også enige i at dette er et kjekt fag.

– Dette er jo et litt annerledes fag med mindre teori og mer praktiske oppgaver, og det er gøy. I stedet for å ha prøver hvor du må prestere i noen få kapitler av pensum, så får vi heller en karakter ut fra innsatsen gjennom året, sier Opsanger.

– Ja, også får vi lært det mest grunnleggende i det å starte en bedrift, noe som er bra, legger Rege til.

Vil vinne

Ellingsen Haugland forteller at elevene skal delta på entreprenørskapsdagen hvor alle ungdomsbedriftene i Rogaland deltar. Bedriftene blir her vurdert av en jury som bestemmer hvem som går av med ulike priser, og hvor den som vinner «beste bedrift» går videre til NM. Både jentebedriften og guttebedriften fra Sola videregående håper på å vinne i konkurransen.

– Vi har gjort det veldig bra innen logo, markedsføring, regnskap og forretningsplan så kanskje vi vinner noe der, sier Malik Knapp.

– Vi satser på å vinne beste forretningsplan, men vi vil jo helst vinne beste bedrift også da, sier Simone Knudsen.

Se bildet større

Høyttalerne får det fargerike vannet til å danse i takt med musikken. FOTO: Silje Foss Langeland

Se bildet større

Guttene bak «Sound Splash» har laget en bedrift rundt noe det var stor etterspørsel etter, men som det var vanskelig å få tak i. Fra venstre: Fredrik Rege, Thomas Hanssen, Thomas Opsanger og Malik Knapp FOTO: Silje Foss Langeland

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!