Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vindfull vinter gir
ny rullebanevurdering

Vindfull vinter gir <br> ny rullebanevurdering

Både vinteren 2012 og nå i januar har øst-vestbanen blitt hyppig brukt til flytrafikk. Følger Avinor strategiplanen sin, kan rullebanen forsvinne til fordel for en ny parallell nord-sørbane. FOTO: Andreas Askildsen (Arkivfoto)

Avinor vil gjøre en enda grundigere vurdering av om tverrbanen kan legges ned. Årsaken er en lang periode med austavind.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.02.2014 kl 19:40

Sjefflygeleder Birgit Spanne bekrefter at øst-vestbanen har blitt hyppig brukt den siste tiden. Januar har vært preget av vind fra øst og sørøst. Med denne vindretningen kan det fort bli turbulens under innflygning til hovedrullebanen og da er ofte øst-vest-banen et bedre alternativ, ifølge Spanne.

Ny terminal

I masterplanen for Stavanger lufthavn, Sola er terminalen planlagt utvidet sørover. En ny pir på terminalen betyr at øst-vestbanen, på fagspråket kjent som 11–29 - basert på retningen, må bort.

Dersom Avinor følger planen de har lagt for de neste tiårene, vil det bety at det blir en ny parallell nord-sørbane helt i vest, samtidig som kun en stubbe av øst-vestbanen beholdes. Denne skal kunne benyttes til offshorehelikoptre, slik at de kan fly rett ut over Solastranda.

Sola er, sammen med København og Stockholm, de eneste flyplassene i Skandinavia som har kryssende rullebaner.

Analyserer på nytt

Etter at 2014 har blitt innledet av en langvarig periode med vind fra sørøst, vil Avinor gjøre en enda grundigere vurdering av om tverrbanen bør legges ned.

Nå ønsker flyplassledelsen å få oppdatert væranalysene de har fått fra Storm Geo tidligere. Dette for å få enda mer kunnskap om værsituasjonen den siste tiden stemmer overens med det meteorologene forventer i årene som kommer.

- Nå får vi se om dokumentasjonen tilsier at vi skal fortsette som planen tilsier, eller om vi skal revurdere hvor mye vi skal beholde av øst-vestbanen, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen.

Han understreker at øst-vest-banen ikke skal legges ned med det første og at de i så måte ikke har hastverk. Nedleggelsen av tverrbanen ligger først inne i masterplanens periode fra 2020–2025. Når de ulike trinnene av planen blir iverksatt, er avhengig av utviklingen for rutetrafikken og helikoptrene i årene som kommer.

- Når vi tegner opp en masterplan for en så lang periode er det den faktiske utviklingen som bestemmer når de ulike investeringene slår inn, forklarer Lorentzen.

Skeptiske flygere

Flere flygere har tidligere uttalt seg svært skeptisk til planene om å fjerne den kryssende rullebanen. Den har nemlig vist seg å være et kjærkomment alternativ når vinden blir for røff til å bruke hovedrullebanen.

- Dersom vi kommer inn med maksvekt, vinden blåser fra sør-vest med en styrke på 25 knop (13 meter i sekundet) og bremseeffekten er medium, fraråder computeren vår oss å lande på nord-sør-banen. Da er det for mye sidevind. Vi kan da lande på øst-vestbanen i stedet. Legges den ned blir vi nødt til å fly til Gardermoen i stedet, uttalte Norwegian-kaptein Kai Breiland til Solabladet i 2012.

En vindfull vinter gjorde også den gangen at rullebane 11–29 (øst-vestbanen) ble hyppig brukt.

De ulike flytypene har også ulike vindbegrensninger. Mens en Boeing 737-maskin kan ha maksimal sidevind på 35 knop, er maksgrensen for Airbus A319 30 knop.

Ny parallellbane øker kapasiteten

- Hvilke alternativer har dere dersom dere velger å beholde tverrbanen?

- Det er noe vi må gå i dybden på. Vi har utredet ulike alternativer tidligere, men løsningen vi har landet på, er den vi har ansett som mest optimal. Mye av arbeidet vi har gjort tidligere ligger fremdeles som et godt grunnlag å gå videre med, men vi må også ha tilleggsvurderinger som eventuelt avdekker hvilke utvidelsesmuligheter vi har for terminalen hvis forutsetningen er at tverrbanen beholdes, sier Lorentzen.

Uavhengig av øst-vest-banens fremtid, vil arbeidet med å få bygget en ny parallell nord-sør-bane, gå som planlagt.

- Vi trenger en ny parallellbane for å øke kapasiteten.

Stormstans

Også i desember skapte kraftig vind utfordringer på flyplassen, men da var det ikke primært landingsforholdene som førte til trøbbel. Da stormen herjet Rogaland, ble flyplassen satt ut av spill i en lengre periode.

- Da var vinden oppe i orkan styrke fra nord-vest og ved slike vindstyrker er det ikke landing og avgang som er den store utfordringen. Da er det problemer med å bevege seg på bakken og løse gjenstander som blir tatt av vinden kan treffe mennesker som arbeider ute på området. I tillegg blir det for mye bevegelse i trapper, passasjerbroer og fly, sier Lorentzen.

Faktaboks

SAKEN

I sin strategiplan vil Avinor fjerne deler av øst-vestbanen. I stedet vil de ha en ny parallell bane til hovedrullebanen som går nord-sør.

Flere flygere har tidligere uttrykt skepsis til planene. De mener øst-vestbanen er et viktig alternativ når sidevinden blir for sterk på hovedrullebanen.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!