Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Sykkelsportens svar på Holmenkollen

– Sykkelsportens svar på Holmenkollen

I fjor var en delegasjon fra Stavanger-regionen på besøk i København og Manchester for å se på velodromene der. Bildet er fra National Cycling Centre i Manchester. FOTO: Salim Virji/Flickr.com

Alle de fire kommunene på Nord-Jæren sier ja til å gå videre med planene for Sola Arena.

Tekst:

Publisert:

SYKKEL: Tirsdag behandlet formannskapene i Sola og Sandnes saken om en ny regional sykkelhall. Torsdag behandlet politikerne i Randaberg og Stavanger identiske saker. Og utfallet i alle kommunene ble det samme: De ønsker å gå videre med planene om en stor hall for banesykling.

– Dette er kjempebra, vi har jobbet hardt for å få flest mulig politiske vedtak innen sykkeltinget, sier Tor Helge Skretting, primus motor for Sola Arena.

Målet er at arenaen skal bli Sola sitt bidrag i Folkehallene.

Sykkelting på Sola

Norges Cykleforbund avholder sitt forbundsting på Sola 22. og 23. februar. Da håper Skretting at Sykkel-Norge stiller seg bak Sola som nasjonalanlegg for banesykling. Han mener regionen har sterke kort på hånden når sykkelsporten skal ta stilling til planene.

– Her i regionen har vi allerede tre haller på CV-en. Dette viser at vi får det til og at det både er tyngde og styrke bak hallsamarbeidet her. Det finnes vel knapt noe annet sted der fire kommuner sammen står bak tre så store anlegg, sier Skretting.

Ministermøte

Dersom sykkeltinget støtter opp om planene på Sola, håper Skretting at de deretter får gehør for planene hos Norges Idrettsforbund (NIF) og Kulturdepartementet. Det er departementet som til syvende og sist avgjør om Sola Arena får status som nasjonalanlegg.

– Jeg tror dette er et anlegg både NIF og kulturdepartementet ser på som et godt alternativ. Vi har gode klimatiske forhold for sykling her på Vestlandet og anlegget vil ligge tett opp mot flyplassen. Det betyr at det vil være lett tilgjengelig for hele sykkel-Norge, sier Skretting.

Sammen med ordføreren, et knippe andre politikere og representanter fra kommuneadministrasjonen og idretten, presenterte han planene for kulturminister Thorild Widvey (H) i desember.

– Hun var umiddelbart positiv til prosjektet og har invitert oss til Oslo for å presentere detaljene i planene. Forhåpentligvis reiser vi dit etter sykkeltinget og med deres tilslutning til prosjektet, sier Skretting.

Må ha nasjonal støtte

Anlegget er planlagt som den fjerde interkommunale idrettshallen i Stavanger-regionen. Dermed er det en forutsetning at Sola blir med som medeier i Randaberg Arena og Sandneshallen, noe som vil koste kommunen tolv millioner kroner. Sola er allerede medeier i Sørmarka Arena i Stavanger.

I vedtakene som denne uken er vedtatt i kommunene på Nord-Jæren, er det også en klar forutsetning at NCF og NIF prioriterer og anbefaler at anlegget får status som nasjonalt konkurranseanlegg for banesykling.

Statusen som nasjonalanlegg gir rett til å søke om tilskudd på inntil 50 prosent av byggekostnadene.

VM-bane

I dag er det nasjonalanlegg for skøyter, nordiske grener (ski), skiskyting, skiflyging, alpint og fotball. Blant anleggene er Holmenkollen, Vikingskipet, Ullevaal Stadion og Kvitfjell alpinanlegg. Ingen av dagens nasjonalanlegg ligger på Vestlandet og Sola Arena kan i så måte bli det første.

– Dette vil kunne bli sykkelsportens holmenkollanlegg og vi vil kunne arrangere VM. Det er kun København som har innendørsbane fra før i Skandinavia, sier Skretting.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!