Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ukens fly:

Flyr losen ut til supertankerne

Flyr losen ut til supertankerne

FOTO: Helge Nyhus

Ukens fly: Agusta 109E.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.02.2014 kl 13:44

Vanlighvis er det losbåten som frakter losene til og fra skipene. Men loshelikopteret tar jobben for skip over 30 000 bruttotonn.

Da er det LN-OLI, et Agusta 109E-helikopter som sendes ut. Helikopteret har en maksfart på 168 knop og har plass til to i cockpit, samt seks passasjerer. Det er utstyrt med to Pratt & Whitney 206C-motorer og maks take off-vekt er 2850 kilo. Hovedrotoren på helikopteret er elleve meter i diameter.

Det er Lufttransport som utfører losbefordringen på oppdrag for Kystverket. Helikopteret har base i Bergen og brukes for eksempel til å frakte losen ut til store skip som skal inn til oljeterminalene Sture og Mongstad eller gassterminalen ved Kårstø.

Før losene kan flys med helikopter, får de trening i å bli heist ned fra helikopteret. Agusta introduserte 109-serien på begynnelsen av 70-tallet og har en rekke ulike varianter av helikoptertypen, både for sivil og militær bruk. AgustaWestland produserer fremdeles AW109-helikoptrene.

Nøkkelord

Faktaboks

Ukens fly

Hver uke viser Solabladet et av flyene som har landet på Stavanger lufthavn, Sola.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!