Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Med motorene bak frem

Med motorene bak frem

FOTO: Helge Nyhus

Ukens fly: Paggio P.180 Avanti

Tekst:

Publisert:

Paggio P.180 Avanti er et av flyene som skiller seg ekstra ut fra mengden. Flyet er nemlig utrustet med motorer med skyvende propeller. I tillegg har den to små vinger helt i front, ved nesen. Selv om disse bidrar til å løfte flyet, er det ikke tradisjonelle canardvinger ettersom de ikke har noen kontrollflater.

Flytypen ble produsert i perioden fra 1990 til 1995, men var ute av produksjon frem til 1998. Da ble de satt i produksjon igjen og det er denne perioden maskinen på bildet, D-IIVA, er fra.

Flyet har en maksfart på 400 knop og er utrustet med to turbopropmotorer av typen Pratt & Whitney Canada PT6A-66. Fra nesen til halen måler flykroppen 14,41 meter og flyet har en maksimal take off-vekt på rett over 5.200 kilo.

D-IIVA er tyskregistrert og opereres av selskapet AirGo med base ved flyplassen i Mainz. Selskapet har totalt fem P.180-maskiner i flåten sin og er sammen med det italienske luftforsvaret, Aeronautica Militare Italiana, den største operatøren av flyet.

Maskinen opereres av 1-2 flygere og har plass til i underkant av ti passasjerer.

Nøkkelord

Faktaboks

Ukens fly

Hver uke viser Solabladet et av flyene som har landet på Stavanger lufthavn, Sola.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!