Trafikksikkerhet på Kolnes: Anbefaler bussputer

Administrasjonen anbefaler bussputer på Kolnesvegen for å gjøre det lettere for landbruksmaskiner. Nå blir det opp til politikerne å bestemme seg for hvilket tiltak de ønsker, på møtet i utvalg for arealsaker onsdag. Foto: Trine Barka Højmark

Administrasjonen har nå gått gjennom ulike typer fartsreduserende tiltak for Kolnesvegen. De anbefaler bussputer for å gjøre det lettere for landbruksmaskiner å kjøre over dem.

Solabladet
Solabladet A/S

Publisert:

Administrasjonen har etter bestilling fra politikerne i utvalg for arealsaker gått gjennom flere alternativer til fartsreduserende tiltak på Kolnesvegen. Politikerne ønsker trygghet for barna som bruker Kolnesvegen som skolevei, men flertallet ville ikke ha fartshumper fordi dette skapte ulemper for landbruket.

Administrasjonen har nå kommet frem til fire aktuelle alternativer til vanlige fartshumper og de anbefaler at politikerne velger såkalte bussputer. Disse putene vil ha liten effekt på tunge kjøretøy, men noe effekt på vanlige biler. Normalt er disse putene brukt på tofeltsveier med stor busstrafikk. Siden Kolnesvegen er for smal til å ha to bussputer ved siden av hverandre, forslår administrasjonen en hel pute og to halve. Dermed ledes trafikken inn mot senter av veien. Dette tiltaket vil koste 90.000 kroner.

Innsnevring eller hump?

Bussputer har en mindre fartsdempende effekt en modifisert sirkelhump, som administrasjonen i utgangspunktet ønsket. De setter derfor sirkelmodifiserte humper på andre plass. Administrasjonen peker på at humper er det beste alternativet for å få ned farten og at denne typen humper vil oppfattes mykere enn vanlige. Modifisert sirkelhump vil også koste 90.000 kroner.

Det tredje alternativet administrasjonen har kommet opp med er innsnevring med fartspute. Dette er det dyreste alternativet og vil trolig koste 400.000 kroner. Selv om en fartspute kan gjøre tiltaket mer effektivt, kan innsnevringer også føre til at bilene kjører raskere for å komme først gjennom innsnevringen. I tillegg er det ikke fortau på Kolnesvegen og syklister vil også ledes inn i innsnevringen.

Opp til politikerne

Det fjerde alternativet er å ha to innsnevringer som er forskjøvet i forhold til hverandre. Dette tiltaket er mest aktuelt for veier med en fartsgrense på 30 kilometer i timen. Bilene må da vente på hverandre for å kunne passere. Det har vært prøvd andre steder i Sola og kommunen har erfart at veikanter kan bli ødelagte av at store kjøretøy kjører over dem. Dermed blir også vedlikeholdskostnadene høye. Personbiler som ikke møter motgående trafikk vil kunne holde en høy fart, til tross for tiltaket. Denne typen innsnevringer vil koste 210.000 kroner.

Rådmannen mener det er disse fire alternativene som er aktuelle hvis man både skal ta hensyn til større kjøretøy, samtidig som det skal ha en effekt for mindre kjøretøy. Nå blir det opp til politikerne å bestemme seg for hvilket tiltak de ønsker, på møtet i utvalg for arealsaker onsdag.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...