Færre soner, billigere å busse

Det skal nå bli både billigere og enklere å ta bussen og Kolumbus håper det vil føre til at flere reiser kollektivt. Foto: Arkivfoto

Fylkestinget har vedtatt at du kan busse mellom Ålgård og Rennesøy for 33 kroner, men kjøper du billett på bussen blir det 20 kroner dyrere uansett hvor du skal.

Solabladet
Solabladet A/S

Publisert:

Fylkestinget har lenge etterlyst et sone- og takstsystem. Per i dag er Rogaland delt inn i hele 136 bussoner og det er mange forskjellige billettyper.

Fylket mener at dagens system er vanskelig både for de reisende og for sjåførene, fordi det er for mange soner og billettprodukter. Det er også vanskelig for NSB å selge Kolumbus sine billetter med dagens system.

Bare fem soner

Fylkestinget har nå vedtatt at det kun skal være fem soner i Rogaland. Det betyr at hele Nord-Jæren inkludert Ålgård blir en sone. Du kan da reise fra Rennesøy til Ålgård for bare 33 kroner. Sola vil da bli en del av sonen «Jæren 1«, som består av Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Rennesøy og Kvitsøy.

Det blir i tillegg bare en type månedspass, i stedet for både studentpass, ungdomskort, periodepass og flexipass. Det vil likevel bli gitt rabatt for disse gruppene. Barn, honnør, vernepliktige og studenter vil få den samme typen rabatt.

Ordinær takst på nattbuss

Det skal heller ikke koste noe ekstra å ta nattbussen, men nærsonene og kjernesonene blir fjernet. Kolumbus vil tape 2,3 millioner kroner årlig ved å redusere prisen på nattbussen, men de tror at dette vil føre til at flere tar nattbussen. Det blir også mulig å kjøpe 24-timers-billett, 7-dager-billett og 365-dagers-billett i tillegg til månedspasset.

Rabatten for reisepenger fjernes også og takstene økes generelt. Det vil bli dyrere å reise gjennom to soner, men siden sonene nå er færre, blir det derfor billigere å reise.

Fylkestinget vedtok i tillegg at Bussvei2020 skal bygges for trolleybussdrift fra 2021 og at det skal satses på batteribusser. Målet er at kollektivtransporten skal bli fossilfri innen 2022. Det skal også søkes om støtte fra Enova til å bygge «Sola Link» fra 2024.

Dyrere på bussen

Generelt sett vil det bli billigere å ta bussen for mange, spesielt de som da i dag reiser gjennom flere soner. Kolumbus ønsker imidlertid at folk skal kjøpe billetten digitalt eller via reisepass, og derfor vil de ta 20 kroner ekstra om du kjøper billetten på bussen. Kolumbus håper dette vil bidra til bussene kommer raskere frem, fordi sjåføren slipper å løse inn billetter. Det vil også føre til mindre kontanter ombord på bussene og vil være kostnadsbesparende for Kolumbus. De mener at flere kjøpskanaler ikke er nok for å få ned kontantsalget på bussene, og at det må ytterligere incentiver til. De viser til at andre fylker har hatt suksess med dette.

Fylkestinget peker på at ved å innføre ombordtillegg forutsetter det at Kolumbus sikrer at det blir enkelt for alle kundegrupper å kjøpe billett før de går om bord. Det betyr at det må lages gode løsninger for de som trenger hjelp med å benytte de ordinære salgskanalene.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...