Fikk inn 60 millioner mindre enn forventet i bommens første måned

Nye tall fra Ferde viser at bomringene ga 60 millioner kroner mindre i inntekter i oktober enn det som var ventet. Foto: Illustrasjonsfoto

I oktober måned var det hele 8.500 færre passeringer i bommen per dag enn det som var forventet Det ga mye lavere inntekter enn Bymiljøpakken hadde sett for seg.

Solabladet
Solabladet A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 22.11.2018 kl 14:11

BOMPENGER: - Det er alt for tidlig å konkludere når det gjelder hvilke økonomiske konsekvenser dette vil ha, og hva det betyr for nullvekstmålet i Bymiljøpakken etter bare en måned med drift av bomstasjonene. Vi må se dette over lengre tid, sier sekretariatsleder Stine Haave Åsland i Bymiljøpakken.

Nye tall fra Ferde viser den nye bomringen hadde en inntekt på 87 millioner kroner i oktober måned, men at de forventede inntektene ifølge stortingsvedtaket var på 147 millioner kroner i gjennomsnitt per måned. Det betyr at bomringer ga 60 millioner kroner mindre enn forventet i kassen.

– Dette vil variere og det er for tidlig å trekke en konklusjon nå. Det er flere faktorer som gjør oktober måned spesiell. Det var høstferie og vi må se på hva hærverket har hatt å si. Da var fem bommer ute av drift i flere dager, sier Åsland.

8.500 færre per dag

I oktober måned var det 210.000 passeringer per dag i bomringene på Nord-Jæren. I stortingsvedtaket er det lagt til grunn 218.500 passeringer per dag. Det betyr at det den første måneden med ny bomring var 8.500 færre passeringer enn det som bompengeselskapet hadde regnet med.

En av årsakene til dette er at antallet passeringer som ikke ble betalt for er større enn ventet. Altså gratispasseringene.

- Det er blant annet en større andel elbiler og en større andel gratis passeringer på grunn av timesregelen enn det som var antatt på forhånd, forteller Åsland.

Stine Haave Åsland, sekretariatsleder for Bypakke Nord-Jæren, kan fortelle at flere elbiler enn ventet var hovedårsaken til lavere inntekter i bomringene. Foto: Arkivfoto

Flere elbiler enn ventet

I løpet av den første måneden var 13 prosent av passeringene el-biler, mens i stortingsvedtaket hadde man bare regnet med 5 prosent. Hun forteller at grunnlaget for bymiljøpakken ble lagt i 2013/2014 og mye har skjedd på de siste årene i forhold til elbiler.

– Det har jo økt veldig, men det var vanskelig å se i 2013, sier Åsland.

Det var også 23,5 prosent gratispasseringer etter timesregelen. Noe som er 3,5 prosent mer enn forventet. I tillegg var det syv prosent av passeringene som falt innenfor katergorien fritak, men som Ferde hadde regnet med kun var tre prosent.

Betaling for elbiler?

– Har dere forventinger om at inntektene skal øke de neste månedene?

– Det vil vise seg og det er først etter noen måneder vi kan konkludere, sier Åsland.

Et av målene med Bymiljøpakken var nettopp at færre skulle kjøre bil og akkurat det målet ser ut til å være nådd.

– Det er jo vårt hovedmål å ha en reduksjon i biltrafikken. Men det er klart at vi også har mange prosjekter som vi trenger inntekter til å gjennomføre, sier Åsland.

– Hva kan bli konsekvensene om inntektene ikke øker?

– Vi har gode muligheter til å gjøre tiltak her, som å hente inn mer inntekter eller redusere utgifter. Et tiltak som har blitt diskutert er at elbiler må betale. Det er mange grep som kan gjøres, men vi trenger noen måneder til med drift, før vi kan si noe sikkert, sier Åsland.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...