Han skal få flyselskapene til å satse på Sola

FLYINTERESSERT: Thomas Bergeland er ny prosjektleder for flyruteutvikling i Greater Stavanger, og har en stor interesse for fly. Kontoret er dermed pyntet med flere flymodeller, her en tilfeldig utvalgt Airbus A-380 kledd i Lufthansa sine farger. Foto: Geir Arne Løland

Han er utflyttet solabu med interesse for fly. Nå skal han lokke flyselskapene til Sola.

Solabladet
Solabladet A/S

Publisert:

LUFTFART: Det er ingen tvil om at utenlandstrafikken er viktig for flyplassen og regionens næringsliv. Nå har fylkeskommunen, Avinor og medlemskommunene i Greater Stavanger gått sammen i spleiselag for å få på plass en stilling som vil jobbe målrettet mot å etablere og beholde utenlandsruter ved Stavanger lufthavn Sola.

Stillingen som prosjektleder flyruteutvikling ble i vår besatt av siviløkonom Thomas Bergeland som er både utflyttet solabu og flyinteressert.

Bakgrunn fra luftfarten

Det er ikke bare det Bergeland selv beskriver som en godt over gjennomsnittet interesse for fly som gjorde at stillingen fanget interessen hans da den ble lyst ut. Bergeland har nemlig bakgrunn fra luftfarten.

– Før jeg tok utdanningen som siviløkonomi jobbet jeg ganske mange år i flybransjen. Jeg jobbet flere år på Sola for SAS, hvor jeg jobbet med «ground handling», altså med passasjerer og trafikkavvikling. Jeg har også jobbet som kabinsjef i Thomas Cook hvor jeg har vært stasjonert både på Sola, i Stockholm og i Göteborg. Med dem har jeg flydd til land som Thailand og Karibia, flere feriedestinasjoner, forteller Bergeland.

Etter fullførte økonomistudier fikk han jobb i oljebransjen, sist som kontroller i et japansk oljeserviceselskap.

Interessen som jobb

Bergeland har ikke rukket å sitte i stillingen i langt mer enn en måneds tid før ferien stod for døren. Han har likevel rukket å få et inntrykk av sin nye arbeidshverdag.

– Jeg får jobbe med noe jeg syns er gøy, men jeg får også følelsen av at jeg er med og bidrar til noe større enn meg selv. Stillingen har et samfunnsnyttig mål fordi nye ruter får stor betydning for både næringsliv, turisme og privatreisende i den lille regionen som vi er. Å kombinere flyinteressen med dette er en utrolig spennende kombinasjon, forklarer han.

Noen konkrete målsetninger har han ikke satt seg enda, foruten den selvsagte målsetningen om å få på plass nye ruter. Arbeidet dreier seg i hovedsak om det langsiktige.

– Når flyselskapene bestemmer seg for å åpne en rute så kan det gå ett til tre år fra ideen ender i en åpnet rute. De skal ha på plass ting som selve flyene og logistikken rundt det. For vår del jobber vi jo også helst mot det som er bærekraftig og langvarig, og ikke bare en rute som legges ned etter et halvt år. Vi vil gjerne få tak i selskaper og ruter som blir værende, sier Bergeland.

Selge regionen til utlandet

Mye av arbeidet som prosjektleder for ruteutvikling i Greater Stavanger går med på å reise rundt til aktører i næringslivet for å høre om hvilke behov og ønsker de har for flyruter. Tilbakemeldingene vil deretter analyseres, som igjen må formuleres og krydres med argumenter på en måte som gjør flyselskapene interesserte. Bergeland utelukker ikke at slikt som Mission Impossible og Tom Cruise på Preikestolen kan bli en del av fremtidige presentasjoner.

– Vi kommer nok til å bruke det, vi vil jo både selge næringslivet vårt som vil ut i verden men vi vil også ha folk inn til regionen. Hvis Preikestolen nå blir en enda mer kjent turistattraksjon så er det klart at dette kommer til å poppe opp i våre presentasjoner. Det ville være en god bonus, sier han.

Bergeland understreker at det viktigste målet til Greater Stavanger er å sørge for verdiskaping og nye arbeidsplasser i regionen vår. De siste års nedtur i oljeindustrien viste at vi ikke kan ta noe for gitt, mener han.

– Får du en rute som næringslivet vil bruke ut er det godt mulig du kan fly noen inn andre veien. Forhåpentligvis får vi til noe som gagner både næringslivet og turisme. Det du kan du få inn av turister er også med og bidrar til arbeidsplasser i regionen, understreker han.

Bergeland er spent på å ta fatt på oppgaven med å overtale flyselskapene til å satse på Sola.

– Jeg håper selvfølgelig det åpnes nye ruter, men det blir også kjekt med arbeidet underveis. Det blir gravearbeid for å finne ut hva folk syns og hva de trenger, litt detektivarbeid med å nøste opp i hvor det finnes muligheter. Arbeidet blir veldig spennende, kjekt. Man kan lage god dokumentasjon på mulighetene, men til syvende og sist skal du overbevise flyselskapene. Utfordringene vil nok ligge i å gjøre noe utav ideene, avslutter Bergeland.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...