– Skal du ta lappen?

Foto: Marie Linnestad Larsson

Nytt år betyr at attenårsdagen nærmer seg for mange. Enten man ønsker å ta lappen i år, eller om man skal begynne å øvelseskjøre, kan hele opplæringen virke forvirrende. Foreldre sier en ting, mens venner sier noe annet. Jeg tok en prat med Stian Lie Hagen, kjørelærer på Sola Trafikkskole, for å klare opp om nettopp hvordan man skal gå fram for å ta førerkortet.

Solabladet
Solabladet A/S

Publisert:

Stian Lie Hagen forteller at veien til førerkortet deles inn i fire trinn.

– Det første trinnet er trafikalt grunnkurs og er obligatorisk for alle under 25 år. Denne delen av opplæringen handler mer om å vite hvorfor vi har regler, enn hva disse reglene er, forteller Hagen.

Trinn 1 er altså holdnings­skapende. Etter man har tatt trafikalt grunnkurs og fylt seksten år, kan man begynne å øvelseskjøre. Det må man gjøre sammen med en voksen som har fylt tjuefem år og har hatt lappen i minst fem år sammenhengende.

Trinn 2 er det første praktiske trinnet og dreier seg om det tekniske. Altså hvordan man skal starte og stoppe bilen, rygging og bakkestart.

– Trinn tre er den trafikale delen, der man lærer hvordan man skal samarbeide med andre rundt oss i trafikken og hvordan man skal forholde seg til andre. Hvem skal jeg stoppe for og hvem stopper for meg. Det handler om å lære å fungere i systemet, forteller Hagen.

Etter både trinn to og trinn tre er det en trinnvurdering, som lar deg gå videre til neste trinn.

Det siste trinnet, trinn 4, dreier seg igjen om holdnings­skapende arbeid.

–- Målet med trinn fire er å få ned antallet ulykker på norske landeveier og å lære å kunne se risiko og vurdere hva som er tryggest måte å bevege seg fram­over i trafikken, sier Hagen videre.

Slutt på ugyldig fravær

Det er til sammen 36 obliga­toriske kjøre­timer. 21 av dem er teoretiske, der 17 timer er det trafikale grunnkurset og resten hører til trinn 4. På trinn tre er sikkerhetskurset på bane, altså glattkjøring. Planleggingstur og langtur hører til trinn fire. På langturen er det en fordel å være to stykker.

– Da kan man lære av hver­andre og se flere situasjoner man kan ende opp i, forteller Hagen.

Fraværsgrensa gjør det van­ske­lig for mange å finne tid til å ta kjøretimer. Hagen mener den nye regelen, som kommer til neste år, om at 17 timer fravær vil være godkjent til kjøring vil gjøre dette lettere.

– Spesielt for langturen, der man må være lenge borte fra skolen, forteller han.

Ellers mener han at god plan­legging kan gjøre at man slipper å ta fri fra skolen.

– Hvis du i god tid bestiller kjøretimer på dager du vet du har fri eller fritimer, vil ikke fraværet være noe problem, forteller Hagen.

Når man skal øvelseskjøre hjem­me, er det viktig å øve på hva læreren har gitt beskjed om. Da er det viktig å ha god kommunikasjon med trafikk­skolen.

– Mange er flinke på dette, men noen trenger en ekstra påminnelse, sier Hagen.

Viktig at ungdom tar lappen

Hagen mener det er viktig at ungdom i dag tar lappen. Selv om behovet er mindre, med kollektive tilbud, gir billappen mer frihet. Da slipper man å tilpasse seg etter busstidene.

– Det er lurt å ta lappen mens man enda går på videregående, fordi som voksen har man mindre tid og kanskje jobb og barn, forteller Hagen.

Han mener også det kan lønne seg å ta lappen, selv om personbiltrafikken skal ned med tanke på klimaet.

– Selv om man har lappen, betyr ikke det at du trenger å bruke bilen. Men i enkelte situasjoner kan det lønne seg å kunne kjøre. Da kan man jo bare leie en bil for en dag.

Oppkjøring

Man kan ta teoriprøven tidligst seks måneder før oppkjøringen. Hagen anbefaler å ta den tre måneder før man planlegger å ta lappen.

–- Da rekker man å stryke oppkjøringa.

Strykeprosenten i Stavanger er mellom 25 og 30.

– Grunnen til dette er nok at mange undervurderer nivået som kreves for en oppkjøring. Kjørelæreren pleier å gi beskjed om det nødvendige nivået er oppnådd, men vi kan ikke nekte noen å ta oppkjøringen, forteller Hagen.

Han mener også at mange ikke har tid til å øvelseskjøre så mye som de burde ha gjort. Hagen anbefaler at man burde begynne på kjøreskolen da man er seksten år.

– Da er man ferdig med de obligatoriske timene når man er 16-17 år og kan bruke resten av tiden fram til 18 års dagen på mengdetrening. De som har gjort dette har fått gode resul­tater, forteller Hagen.

Videre sier han at man i gjennomsnitt bruker 5-6 mån­eder på å få førerkortet. Han anslår at det tar 250 timers kjøring, der 40-50 av disse er på kjøre­skolen. Prisen ligger mel­lom 40.000 og 50.000 kroner. Så da er det bare å begynne å spare.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...