En dag på jobben: Sjongløren i Risavika

Knut-Ove Sørenssen arbeider som terminal-koordinator for Westport AS i Risavika. Det er hans ansvar at lossing og lasting av båter går som smurt. Foto: Linn Iren N. Oppedal

Som terminal-koordinator for Westport må Knut-Ove Sørenssen (42) holde mange baller i luften samtidig.

Solabladet
Solabladet A/S

Publisert:

EN DAG PÅ JOBBEN: Klokken kvart på seks, mandag morgen, er det dønn stille i Risavika havn. Fjordline har ennå ikke kommet inn fra sin faste ferd over Skagerrak, og ingen lastebåter er å se på terminalen hos Westport.

En mann i vernehjelm og signalgul jakke går langs rekker av parkerte trucker og terminaltraktorer på det lukkede området. Han er første mann på jobb i havna og ute på sin faste runde.

Knut-Ove Sørenssen ble terminal-koordinator i 2003, etter å ha vært baseoperatør siden 1996. Foto: Linn Iren N. Oppedal

- Jeg må se til at alt er «på g», at maskinene står på strøm og at ingen ukjente båter ligger til kai, sier Knut-Ove Sørenssen (42).

Han jobber som terminal-koordinator hos Westport. Om én time er dagens første- av totalt tre anløp ventet: Lastebåten «Sea-Cargo Express» kommer til Risavika med oljerelatert last fra Aberdeen, slik den gjør hver mandag.

Denne morningen skal den blant annet ha med seg to bobiler, åtte campingvogner og én varebil fra Risavika og videre nordover Vestlandskysten. Det er Knut-Oves ansvar å sørge for at lossing og lasting går som smurt.

Planlegging

- Har dere tatt daglig kontroll på maskinene, spør Knut-Ove og tar en stor slurk av kaffen.

Klokken er 06.38 og han har innkalt havneoperatørene som skal bistå i arbeidet til et lite møte. Arbeidsoppgaver må fordeles.

Gustav Larsson og Odd Arne Trones nikker.

Knut-Ove følger med, mens Aberdeen-båten legger til kai. Foto: Linn Iren N. Oppedal

- Det er ikke så sykt mye som skal av i dag, bare 15 trekk, sier han.

- Av eller på?

- Av. Vi har en del rullende last som skal på. Det kom campingvogner og bobiler i går. Kan du sjekke hvor båten befinner seg?

Odd Arne tar opp mobilen og åpner appen «Marinetraffic». Den er her hvert øyeblikk. De tre mennene går ut i kulden.

Gikk gradene

At Knut-Ove fra Oslo skulle ende opp i Risavika var ganske tilfeldig. Han var ungfole i Sjøforsvaret på Madla da han «traff ei» i 1995. Så fikk han tilbud om jobb som basearbeider hos daværende Aker Base, som nå er blitt til NorSea AS.

I dag er han ansatt hos Westport AS i sør-siden av havnen, som tidligere het Risavika Terminal AS. Karrieren startet han med å være anhuker, altså den som kobler av- og på last som kommer med krana.

Deretter begynte han å kjøre truck, før han ble koordinator i 2003. Nå kan han manøvre alle maskiner på terminalen, bortsett fra krana.

- Det er bare de særeste som kjører den, flirer han.

42-åringen trives med ansvaret han har som koordinator, selv om det krever mye planlegging.

– Det gjelder å få jobben gjort

- Det er min jobb å sørge for at alt kommer av- og på i tide, og ikke minst at vi sender og mottar riktige ting. Det er et mål at båtene skal ha kortest mulig liggetid i havna, sier han.

Utfordringen kan oppstå hvis last, som skal av i Risavika, har havnet innerst i lasterommet, eller om båten har dårlig plass til å ta med ting videre. Da må han tenke kjapt og løsningsorientert.

- Du må være kreativ. Vi har flyttet mye rundt på ting. Det gjelder å få jobben gjort, sier Knut-Ove.

Uforutsette hendelser

Rett over syv legger Sea-Cargo Express til kai. Det er fortsatt mørkt og Knut-Ove står med armene tett inntil kroppen og følger med. For en gang skyld blåser det ikke i Risavika, men fem minusgrader gjør det likevel kaldt nok.

I løpet av mer enn 20 år i Risavika har terminal-koordinatoren opplevd mye drittvær.

– Det er kjekt å være på jobb, men ikke med livet som innsats

- Vi holdt på å losse en båt da stormen slo til for fullt for noen år siden. Det ble springflo akkurat mens vi hadde ene halvdelen av ei tralle ombord, slik at den ble løftet opp mens halvparten hang utfor båten. Heldigvis klarte vi å senke kjørerampen til båten. Så gikk vi hjem, og gjorde oss heller ferdige neste dag. Det kjekt å være på jobb, men ikke med livet som innsats, sier han.

RoRo-skipet fra Aberdeen ligger fortøyd foran ham. En smilende mann i vernehjelm og gule klær kommer gående over rampen mot Knut-Ove.

- Good morning!

- Good morning!

De to mennene kjenner hverandre godt etter hvert. Jarek, lastesjef på båten, inviterer Knut-Ove til å bli med ombord. De blir enige om en slagplan.

Sammen med lastesjef på båtene legger Knut-Ove en plan for hvordan lossing og lasting skal utføres. Foto: Linn Iren N. Oppedal

Så vanker det frokostinvitasjon fra kaptein Geir Hebsø, som han også har blitt godt kjent med i årenes løp. Det er fire nordmenn blant mannskapet, som ellers består av østeuropeere.

Knut-Ove forsyner seg av ostesmørbrød og pølse før han slår seg ned ved frokostbordet.

- Har du fått beskjed om at vi må ha en øvelse i dag, spør kapteinen.

- Jeg vet det er planlagt en øvelse med en av båtene, men ikke hvilken ennå, svarer Knut-Ove.

Det er likevel ingen problem, forsikrer koordinatoren.

- Jeg skal gi beskjed til de andre hva som foregår, slik at ingen ringer brannvesenet.

Hans egne arbeidsoppgaver, som PFSO, går også ut på å lage øvelser for Westport ved jevne mellomrom. Det tenkte scenarioet er at det er oppdaget et ukjent objekt i båten.

- Dere blir forresten nødt til å flytte dere om en stund. Båten fra Immingham kommer i 12-tiden, sier Knut-Ove.

- Å, herregud, sier kapteinen oppgitt.

Knut-Ove har blitt god kjent med mange av folka som jobber på de faste båtene som er innom, som for eksempel kaptein Geir Hebsø. Da vanker det ofte en frokostinvitasjon. Foto: Linn Iren N. Oppedal

Det har seg nemlig slik at Immingham-båten er et halvt døgn forsinket, men den har med seg last som Sea-Cargo skal ta med seg videre. Det er derfor bare å smøre seg med tålmodighet.

- Du får gi meg et hint når den nærmer seg, sier kaptein Hebsø.

- Det skal jeg gjøre, svarer Knut-Ove og takker for maten.

Knut-Ove kan manøvre alle maskinene på terminalen bortsett fra krana. Foto: Linn Iren N. Oppedal

Ingen like dager

Gustav og Odd Arne nesten ferdige med å losse skipet, mens Knut-Ove følger med fra land. Det spraker i walkie talkien. Ved jevne mellomrom ringer telefonen. Når det dukker opp spørsmål er det oftest Knut-Ove som må svare. Men han liker at det er travelt.

- Det er kjekkest på jobb når det er mye aktivitet. Det beste er at ingen dager er like, sier han.

Når lasten er losset må han sjekke fraktlistene. Deretter må alt klareres til henting, eller til å bli fraktet videre med en annen båt.

Finner koordinatoren avvik må han rapportere til rederiene. Og enten han finner noe eller ei; denne dagen blir nok uansett en ti
timers arbeidsdag.

- Det blir tidvis lite søvn. Det er det som er ulempene med denne jobben, men jeg trives utrolig godt, sier han.

- Blir det 20 nye år i Westport på deg?

- Vi får se. En vet aldri hvor haren hopper.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...